3 redenen waarom een marketeer inhuren een goed idee is

Het duurt toch langer dan verwacht voordat de marcom vacature van jouw team is ingevuld, er ligt een enorme berg werk die echt voor de vakantie nog weggewerkt moet worden, de klussen stapelen zich simpelweg op; allemaal  geldige redenen om tijdelijk een marketeer in te huren. Maar niet alleen dat. Wanneer je mij tijdelijk als marketeer inhuurt (interim), ben ik er niet alleen om de werkdruk te verlagen, maar lever ik graag een beetje extra. 

Ik geef je dan ook graag drie redenen waarom een marketeer inhuren (interim) gewoonweg een goed idee is:

1. Je haalt nieuwe kennis in huis (en die draag ik over aan jouw team!)
Met iemand van buitenaf inhuren, haal je niet alleen extra handjes, maar ook extra kennis in huis. In mijn geval 20+ jaar marketing- en communicatie kennis en ervaring. Die deel ik graag met jouw team. Dus zodra mijn werk er weer op zit, heb ik niet alleen een stapel werk weggewerkt, maar is ook jouw team weer een stukje wijzer. 

2. De frisse blik van een marketeer inhuren
De ‘waan van de dag’ kennen we allemaal. Je werk doen op de automatische piloot (omdat je het nou eenmaal altijd al zo doet) kennen we ook allemaal. Dan kan het fijn zijn wanneer ik een tijdje in je team meedraai. Ik kom op veel plekken. Zie en hoor veel. Vaak signaleer ik dan ook dingen die slimmer of anders kunnen (of zie nieuwe kansen). Ik bespreek ze graag met je, zodat jullie daar -als team- weer profijt van hebben. Ongevraagd advies noem ik dat. Krijg je helemaal gratis.

3. Soms krijg je dingen als externe makkelijker voor elkaar
En ja, het is vaak zo; als externe krijg je soms dingen sneller of makkelijker voor elkaar. Dus een marketeer inhuren om aan een specifiek project deel te nemen of dat lastige advies te laten schrijven voor het MT is helemaal zo raar nog niet. Ik ben toch een stukje onafhankelijker, heb geen geschiedenis met de organisatie of ben onbekend met ‘hoe de lijntjes hier lopen’. Soms best handig. 

Mij als markteer inhuren (interim) start met een kop koffie 

Een klik is belangrijk, helemaal wanneer ik een paar maanden binnen jullie organisatie aan de slag ga. Dus laten we starten met een kop koffie en kijken of er een wederzijdse klik is. We bespreken jouw wensen en mijn mogelijkheden. Hebben we een klik? Dan stel ik graag een vrijblijvende offerte voor je op. Is die akkoord? Dan gaan we snel samen van start. 

Bel of mail mij gerust. Fijne dag!
Nelien

Nelien_Marketingadviseur inhuren

Arbeidsmarktcommunicatie

arbeidsmarktcommunicatie

Het arbeidsmarktcommunicatieloket. Een mond vol. Ik houd het maar op Het Marketingloket, neemt niet weg dat jij me vanaf nu ook alles kunt vragen over arbeidsmarketingcommunicatie.

Drie elementen uit de training van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie die mij aan het denken hebben gezet, deel ik graag met je:

1.      Arbeidsmarktcommunicatie: bij wie hoort het thuis? P&O, communicatie? Marketing?
Mijn antwoord: voor het beste resultaat werk je samen. P&O heeft kennis van de arbeidsmarkt, van werven & de candidate journey. Als marketeer weet ik hoe je een aantrekkelijke tekst schrijft of een uitnodigende campagne maakt. Dus wanneer je alle kennis van P&O en het marketing & communicatie team bundelt, kom je tot mooie resultaten.

2.      Arbeidsmarktcommunicatie heeft geen start of einddatum
Arbeidsmarktcommunicatie gaat non-stop door. Het kent geen aan of uit knop. Of nu even niet. In principe ben je altijd bezig met het werven en binden van (nieuwe) collega’s. Ook wanneer je geen vacatures hebt, is het belangrijk de organisatie als potentiële werkgever te presenteren of je huidige collega’s aan de organisatie te binden. Continu. En soms wat intensiever met specifieke campagnes.

3.      Arbeidsmarktcommunicatie is buiten + binnen
Arbeidsmarktcommunicatie betreft de complete Employee Journey. Van een eerste kennismaking met jouw organisatie tot uitdiensttreden en optreden als ambassadeur voor jouw organisatie. En alles daar tussen in. Dus zowel extern als intern. Het is niet alleen heel veel kandidaten proberen binnen te halen, maar ook het vervolg; collega’s boeien en binden aan de organisatie.

Heb je een vraag of wil je een keertje sparren? Ik hoor graag van je!

Stukken die wel gezien worden

Vergroot leesbaarheid van je stukken
infographic maken

Neeee, geen dikke plannen ❌⁠
Ik houd niet van dikke plannen. Jij?

Ik werk veel voor overheden en kom ze regelmatig tegen. Beleidsstukken of uitvoeringsplannen; de een nog taaier en ingewikkelder dan de ander. Ik word regelmatig ingeschakeld om er dan een leesbare (en als het even kan) aantrekkelijke versie van te maken.⁠

Schrijf je veel of help je anderen met het opleveren van mooie documenten,
een paar tips om de leesbaarheid van stukken te vergroten: ✔️⁠


~ Schrappen, schrappen, schrappen…⁠
Vaak vinden we het lastig om zelf in onze eigen teksten te schrappen. Je hebt er immers zo je best op gedaan. Vraag iemand anders om kritisch naar jouw teksten te kijken. We willen graag volledig zijn en alles zo goed mogelijk uitleggen, terwijl je echt met minder woorden hetzelfde kunt vertellen. ⁠

~ Zie bijlage… ⁠
Echt niet alles hoeft in je hoofdtekst. Structuur en leesbaarheid zijn uiteraard key, maar verwijzen naar informatie in de bijlage is echt prima. De lezer is er vaak alleen maar mee geholpen, dat jij al hoofd- en bijzaken van elkaar hebt onderscheiden. ⁠

~ Rust & ruimte op je pagina ⁠
Witruimte op de pagina geeft rust. Dus [enter] op tijd en bouw je tekst op in alinea’s met tussenkoppen. Durf ruimte op de pagina wit te laten. Vinden onze ogen & onze hersens fijn.⁠

~ Beeld⁠
Een saai rapport wordt leuker met beeld. Uiteraard moeten inhoud en beeld elkaar wel ondersteunen. Misschien kun je met beeld wel meer vertellen dan in woorden en kun je, door het toevoegen van het juiste beeld, weer een aantal regels schrappen. Yeah! Tabellen, grafieken, diagrammen kunnen ook een heleboel vertellen. Zet ze in, gebruik ze goed. ⁠

~ Een infographic ⁠
Wil je het echt helemaal over een andere boeg gooien, kies dan voor een infographic. Uiteraard in lijn met je huisstijl, kun je op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier veel informatie begrijpelijk maken voor jouw publiek.

Online copywriting voor kleine ondernemers

Online copywriting

Als kleine ondernemers hebben we vaak niet de luxe om onze online teksten door een ander te laten schrijven. Oké, wanneer schrijven echt niet je ding is, raad ik je aan het uit te besteden. Doen waar je goed in bent, toch? Waar jij uren achter je laptop aan het stoeien bent met een paar zinnen, gooit iemand anders er zo een aantal wervelende zinnen voor je uit.

Schrijf je zelf de teksten voor je website, blogs en social media?
Dan heb ik een paar handige schrijftips voor je. Ik volgde de workshop ‘online copywriting’ en heb mijn belangrijkste leerpunten voor je op een rijtje gezet. Praktisch zodat jij er als ondernemer direct mee aan de slag kunt. Simpel en snel toepasbaar zodat jij snel het verschil kunt maken.

 

 

Bekijk mijn online copywriting tips voor kleine ondernemers:

 

1. Doe online onderzoek
Duik in de wereld van zoekwoorden. Waar zoekt jouw doelgroep op? Welke veelgestelde vraag op Google kun jij beantwoorden? Bekijk de zoekvragen via de Google zoekbalk, Google Trends of bijvoorbeeld Ubersuggest. En denk ook eens aan de vragen die je via social krijgt? Ook dat is waardevolle input voor een volgend blog artikel. 

2. Van emotioneel naar rationeel in de funnel
Hoe verder jouw doelgroep in je verkoopfunnel terecht komt, hoe rationeler ze worden. Gebruik die wetenschap dus ook in de online content die je maakt.

3. Online schrijven is praten met je klant
We lezen met z’n allen een stuk langzamer van een beeldscherm dan van papier. Dus gebruik geen moeilijke woorden (doe online de B1 check), schrijf korte zinnen en in een actieve vorm.

4. Schrijf voor één lezer, niet voor al die 126.000 mensen in jouw doelgroep
Richt je rechtstreeks op één lezer. Schrijf je teksten voor haar of hem. Doelgericht.

5. Iedereen houdt van lijstjes
Een veelgebruikte online contentvorm (en één die werkt) zijn lijstjes. Ik weet niet wie het onderzocht heeft, maar het schijnt zo te zijn dat lijstjes met een oneven aantal punten beter scoren van lijstjes met even aantal. (Yes, check; 5 leerpunten)

Stoei jij wel eens met online teksten voor je website, nieuwsbrief of social media en kun je wel een frisse blik gebruiken? Stuur me gerust vrijblijvend eens een berichtje, ik lees & schrijf graag met je mee.

Duurzaam ondernemen

Wil je duurzaam ondernemen?
Bekijk onderstaande drie tips om je op weg te helpen

Ondernemen en daarbij alleen maar uit zijn op heel veel geld verdienen is niet meer van nu. Klanten pikken dat niet meer. En gelukkig maar, anders zouden we allemaal ingesteld zijn op meer, meer en meer of ik, ik en ik. Ondernemen met oog voor de wereld om ons heen wordt langzaamaan de norm. Naast geld verdienen draait het ook om maatschappelijke betrokkenheid. Of je daarbij nou oog hebt voor de medemens, ons milieu, de natuur of het klimaat maakt niet uit. Consumenten, ook jouw klanten, verbinden zich liever met een bedrijf of merk (hoe groot of klein ook) dat zich inzet voor een betere wereld dan alleen maar gaat voor een nog dikkere bankrekening.

Ik zet drie tips voor je op een rij om je op weg te helpen om duurzaam te gaan ondernemen:

1) Doe wat je zegt

Hoe logisch het ook klinkt (en hoe vaak je het ook leest of hoort) toch niet iedere ondernemer ‘doet wat’ie zegt’. Wel woorden, maar geen daden. Maar dat is verleden tijd, daar prikt je klant tegenwoordig dwars door heen. Zorg er voor dat je boodschap en acties kloppen. Roep niet dat je duurzaamheid belangrijk vindt, wanneer je in een benzine-slurpende auto bij de klant voor komt rijden. En niet alleen jij, ook je personeel. Je bedrijf ben je samen met al je medewerkers; samen moeten jullie zorgen dat de klant keer op keer de juiste ervaring heeft. Al die contactmomenten met jouw bedrijf, online (social media, de website, zoekresultaten in Google) en offline (in de krant, je bedrijfspand, bedrijfswagen, tijdens iedere afspraak) vormen jouw imago. Verzin dus niets, zorg dat wat je zegt en wat je doet klopt.

2) Communiceer: wees concreet & transparant

Oké, jij wilt naast geld verdienen met je product of dienst, ook je verantwoording nemen richting de maatschappij? Op welk vlak ga je dat doen? Er is ontzettend veel mogelijk; van dierenwelzijn tot het klimaat. Zoek een thema dat bij jullie past; dat in het verlengde ligt van jullie product of dienst. Hoe logischer dit is, hoe makkelijker het wordt om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en het vol te houden. Want het is niet iets van nu, maar vooral van morgen en de dagen daarna. Ook voor de klant is het belangrijk dat de match logisch en geloofwaardig is.

Ben open, maak het concreet en communiceer transparant. Zoek niet naar grote complexe voorbeelden, maar zoek het in de kleine dingen. Een bezoek aan de klant per fiets, een duurzame verpakking (misschien zelfs wel circulair) of een rapport per mail i.p.v. geprint op papier. Kleine acties die bijdragen aan jouw duurzame imago. Tastbaar en heel concreet; je klant begrijpt en voelt waar jij mee bezig bent.

Gebruik geen wartaal maar zeg duidelijk waar je voor staat, welke doelen jullie concreet nastreven en hoe je bezig bent. Maak dit inzichtelijk op je website. Schreeuw niet, maar blijf bij jezelf, ben transparant en maak het niet mooier dan het is. Niemand verwacht dat je elke dag bergen verzet, maar iedere kleine stap is er wél eentje. Vertel daarover. Inspireer je publiek; van potentiële klant tot leverancier. Ben je er van bewust dat jullie doel niet los staat van wat je doet. Het is verweven met alle facetten van je bedrijf. Je hoeft, in de meeste gevallen, dus geen specifieke campagne op te tuigen rondom jullie doel, maar ben je er van bewust in elke social media post, nieuwsbrief of webtekst die je opstelt.

3) Partners – kijk naar je partners

Durf ook kritisch te kijken naar je samenwerkingspartners. Sluiten je samenwerkingspartners aan bij jullie MVO-doelstellingen? Waar staan je partners voor? Sluit dat aan bij jullie kernwaarden en ambities? Jij kunt ergens voor staan, maar wanneer jij al je grondstoffen inkoopt bij een leverancier die niet dezelfde normen & waarden naleeft zoals jij dat doet, ben je dan wel zo goed bezig? Zoek naar partners die bij je passen. Gevonden? Geef je partners een plek op je website. Ook zij dragen bij aan de beeldvorming van jouw bedrijf. Inspireer niet alleen je klanten maar ook leveranciers en samenwerkingspartners.

Inspiratie nodig?

Even geen inspiratie? Bekijk de Inspirerende 40 met bedrijven die impact maken. 

Zoek een
maatschappelijk thema
dat bij je past,
doe wat je zegt
& inspireer je
omgeving

Groen op kantoor | Ondernemen

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Maak een one pager met Adobe Spark

Ik heb wel eens gezocht, maar volgens mij liggen ze niet voor het oprapen, software om mooie online magazines te maken. Vandaar dat ik met Adobe Spark, en de tool om een one pager te maken, aan de slag ben gegaan. En ik ben enthousiast.

One pager
Het woord zegt het al; een one pager bestaat uit één enkele pagina. Het is een pagina die, wanneer je scrollt, stuk voor stuk wordt opgebouwd uit onderdelen. Tekst, foto’s en filmpjes, infographics, opsommingen en tabellen; je kunt van alles kwijt in een one pager. Het wordt op een overzichtelijke manier gepresenteerd.

Adobe Spark
Adobe Spark is gratis (de basis versie) online software om uitingen vorm te geven. Van social media posts tot flyers en posters. En dus ook one pagers. Adobe Spark geeft je vaste lay-outs waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kunt. Het invoegen van tekst en foto’s of filmpjes is eenvoudig. Qua vormgeving kun je kiezen uit verschillende lettertypes en kleuren. Ga je voor de betaalde versie, dan kun je een eigen profiel aanmaken met je huisstijl kleuren en lettertypes en je eigen logo toevoegen.

De one pager is gekoppeld aan een URL. Deze kun je eenvoudig delen in mail op social media of waar dan ook. Bonus: wanneer je inlogt in Adobe Spark kun je het aantal keer dat je one pager is bekeken zien. Toch leuk.

Voor Citymarketing ’s-Hertogenbosch maakte ik deze one pager. Het verhaal van Den Bosch kun je op papier uitschrijven, maar volgens mij draait het om beleving en gevoel, en breng je dat het beste over met beeld. Dus in deze one pager veel grote beelden en filmpjes om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen.

One pager Adobe Spark

Inspiratie

Voor de Regio Noordoost Brabant maak ik elk kwartaal een nieuwsbrief met Adobe Spark in de vorm van een one pager. De URL wordt eenvoudig gedeeld op intranet, in de mail, websites en social media. De nieuwsbrief zit bomvol visuele content; van mooi beeld tot filmpjes en illustraties.