3 redenen waarom een marketeer inhuren een goed idee is

Het duurt toch langer dan verwacht voordat de marcom vacature van jouw team is ingevuld, er ligt een enorme berg werk die echt voor de vakantie nog weggewerkt moet worden, de klussen stapelen zich simpelweg op; allemaal  geldige redenen om tijdelijk een marketeer in te huren. Maar niet alleen dat. Wanneer je mij tijdelijk als marketeer inhuurt (interim), ben ik er niet alleen om de werkdruk te verlagen, maar lever ik graag een beetje extra. 

Ik geef je dan ook graag drie redenen waarom een marketeer inhuren (interim) gewoonweg een goed idee is:

1. Je haalt nieuwe kennis in huis (en die draag ik over aan jouw team!)
Met iemand van buitenaf inhuren, haal je niet alleen extra handjes, maar ook extra kennis in huis. In mijn geval 20+ jaar marketing- en communicatie kennis en ervaring. Die deel ik graag met jouw team. Dus zodra mijn werk er weer op zit, heb ik niet alleen een stapel werk weggewerkt, maar is ook jouw team weer een stukje wijzer. 

2. De frisse blik van een marketeer inhuren
De ‘waan van de dag’ kennen we allemaal. Je werk doen op de automatische piloot (omdat je het nou eenmaal altijd al zo doet) kennen we ook allemaal. Dan kan het fijn zijn wanneer ik een tijdje in je team meedraai. Ik kom op veel plekken. Zie en hoor veel. Vaak signaleer ik dan ook dingen die slimmer of anders kunnen (of zie nieuwe kansen). Ik bespreek ze graag met je, zodat jullie daar -als team- weer profijt van hebben. Ongevraagd advies noem ik dat. Krijg je helemaal gratis.

3. Soms krijg je dingen als externe makkelijker voor elkaar
En ja, het is vaak zo; als externe krijg je soms dingen sneller of makkelijker voor elkaar. Dus een marketeer inhuren om aan een specifiek project deel te nemen of dat lastige advies te laten schrijven voor het MT is helemaal zo raar nog niet. Ik ben toch een stukje onafhankelijker, heb geen geschiedenis met de organisatie of ben onbekend met ‘hoe de lijntjes hier lopen’. Soms best handig. 

Mij als markteer inhuren (interim) start met een kop koffie 

Een klik is belangrijk, helemaal wanneer ik een paar maanden binnen jullie organisatie aan de slag ga. Dus laten we starten met een kop koffie en kijken of er een wederzijdse klik is. We bespreken jouw wensen en mijn mogelijkheden. Hebben we een klik? Dan stel ik graag een vrijblijvende offerte voor je op. Is die akkoord? Dan gaan we snel samen van start. 

Bel of mail mij gerust. Fijne dag!
Nelien

Nelien_Marketingadviseur inhuren

Arbeidsmarktcommunicatie

arbeidsmarktcommunicatie

Het arbeidsmarktcommunicatieloket. Een mond vol. Ik houd het maar op Het Marketingloket, neemt niet weg dat jij me vanaf nu ook alles kunt vragen over arbeidsmarketingcommunicatie.

Drie elementen uit de training van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie die mij aan het denken hebben gezet, deel ik graag met je:

1.      Arbeidsmarktcommunicatie: bij wie hoort het thuis? P&O, communicatie? Marketing?
Mijn antwoord: voor het beste resultaat werk je samen. P&O heeft kennis van de arbeidsmarkt, van werven & de candidate journey. Als marketeer weet ik hoe je een aantrekkelijke tekst schrijft of een uitnodigende campagne maakt. Dus wanneer je alle kennis van P&O en het marketing & communicatie team bundelt, kom je tot mooie resultaten.

2.      Arbeidsmarktcommunicatie heeft geen start of einddatum
Arbeidsmarktcommunicatie gaat non-stop door. Het kent geen aan of uit knop. Of nu even niet. In principe ben je altijd bezig met het werven en binden van (nieuwe) collega’s. Ook wanneer je geen vacatures hebt, is het belangrijk de organisatie als potentiële werkgever te presenteren of je huidige collega’s aan de organisatie te binden. Continu. En soms wat intensiever met specifieke campagnes.

3.      Arbeidsmarktcommunicatie is buiten + binnen
Arbeidsmarktcommunicatie betreft de complete Employee Journey. Van een eerste kennismaking met jouw organisatie tot uitdiensttreden en optreden als ambassadeur voor jouw organisatie. En alles daar tussen in. Dus zowel extern als intern. Het is niet alleen heel veel kandidaten proberen binnen te halen, maar ook het vervolg; collega’s boeien en binden aan de organisatie.

Heb je een vraag of wil je een keertje sparren? Ik hoor graag van je!

Vind het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf

Het arbeidsmarktcommunicatieloket. Een mond vol. Ik houd het maar op Het Marketingloket, neemt niet weg dat jij me vanaf nu ook alles kunt vragen over arbeidsmarketingcommunicatie.

Drie elementen uit de training van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie die mij aan het denken hebben gezet, deel ik graag met je:

1.      Arbeidsmarktcommunicatie: bij wie hoort het thuis? P&O, communicatie? Marketing?
Mijn antwoord: voor het beste resultaat werk je samen. P&O heeft kennis van de arbeidsmarkt, van werven & de candidate journey. Als marketeer weet ik hoe je een aantrekkelijke tekst schrijft of een uitnodigende campagne maakt. Dus wanneer je alle kennis van P&O en het marketing & communicatie team bundelt, kom je tot mooie resultaten.

2.      Arbeidsmarktcommunicatie heeft geen start of einddatum
Arbeidsmarktcommunicatie gaat non-stop door. Het kent geen aan of uit knop. Of nu even niet. In principe ben je altijd bezig met het werven en binden van (nieuwe) collega’s. Ook wanneer je geen vacatures hebt, is het belangrijk de organisatie als potentiële werkgever te presenteren of je huidige collega’s aan de organisatie te binden. Continu. En soms wat intensiever met specifieke campagnes.

3.      Arbeidsmarktcommunicatie is buiten + binnen
Arbeidsmarktcommunicatie betreft de complete Employee Journey. Van een eerste kennismaking met jouw organisatie tot uitdiensttreden en optreden als ambassadeur voor jouw organisatie. En alles daar tussen in. Dus zowel extern als intern. Het is niet alleen heel veel kandidaten proberen binnen te halen, maar ook het vervolg; collega’s boeien en binden aan de organisatie.

Heb je een vraag of wil je een keertje sparren? Ik hoor graag van je!

Hoe maak je een marketingplan?

Hoe maak je een marketingplan?

In een goed marketingplan staan je marketingdoelstellingen, jouw unieke strategie om die doelstellingen te gaan behalen, de marketingactiviteiten die je daarvoor moet gaan inzetten en welk budget je daarvoor hebt. Idealiter maak je dus niet alleen bij het starten van je bedrijf een marketingplan, maar vaker. Misschien wel elk jaar. Een marketingplan zorgt ervoor dat je keuzes maakt over jouw marketingacties voor de komende periode. Het geeft je richting en houvast. Best wel heel fijn om te hebben dus.

Een marketingplan maken? Dit staat erin:

1. DE OMGEVINGSANALYSE
Start met analyse van de externe omgeving. Oftewel, de markt waarin je actief bent.
Verdiep je in de markt waarin je actief bent, breng je concurrenten in kaart en doe onderzoek naar relevante trends en ontwikkelingen voor jouw bedrijf. Alles dat relevant is voor jouw business noteer je. Zo ontstaat er stap voor stap een volledige externe omgevingsanalyse.

Denk aan: ben je heel lokaal actief (bijv. een kapper of schilder) – je gaat, normaalgesproken, niet naar de kapper of bakker aan de andere kant van het land) of is Nederland jouw markt? Of kunnen jouw afnemers ook in het buitenland wonen? Breng je concurrenten in kaart; wie zijn de belangrijkste? Op welke vlak concurreren jullie? Wat zijn de sterke (en zwakke) punten van jouw concurrenten? Welke trends en ontwikkelingen zijn voor jou interessant? Denk aan de vergrijzing of dat we vaker en meer thuiswerken tegenwoordig.

Extern gehad? Kijk dan naar intern, oftewel jouw bedrijf
Welke unieke producten en diensten bied je aan? Wat zijn je kernwaarden? Wat gaat supergoed en wat gaat wat minder? Welke kant wil je op met jouw bedrijf? Waarmee onderscheid jouw bedrijf zich van al die andere spelers in de markt? Welke producten zorgen voor de meeste omzet? Hoe heb je marketing binnen je bedrijf geregeld? Welke bedrijfsdoelstellingen zijn er?

Breng alles samen in een SWOT. Wat zijn de sterke en zwakke kanten, en wat zijn de kansen en bedreigingen van jouw bedrijf?

2. STEL JE MARKETINGDOELEN
Marketing is geen doel op zich. Je zet marketing in om jouw ondernemersdoelen te behalen. Dus vertel; wat moet met jouw marketingactiviteiten bereikt worden zodat jij je ondernemersdoelen gaat behalen? Maak het meten en evalueren van jouw doelen makkelijk voor jezelf door nu – aan de voorkant – jouw doelen SMART te formuleren.

3. AAN DE SLAG MET JOUW MARKETINGSTRATEGIE
Doelgroep
Je verkoopt niets zonder klanten. Dus breng hier je doelgroep in kaart. Hoe koopt jouw doelgroep je product of dienst? (Online? Of in de winkel? Welke winkel? – hebben zij daar hulp bij nodig of kunnen ze het eenvoudig zelf aanschaffen). Hoe (en wie, is de koper en de gebruiker dezelfde persoon?) gebruikt jouw doelgroep jouw product of dienst? Heb je één duidelijke doelgroep of kun je daarbinnen nog segmenten aanbrengen? Hoe positioneer jij je product of dienst voor deze doelgroep(en)?

Jouw unieke marketingmix
In een volledig marketingplan kom jouw marketingmix terug. In dit hoofdstuk ga jij alle p’s benoemen en je strategie per -p- bepalen. De keuzes die jij maakt komen hier terug in je marketingplan.

Product – Breng je assortiment in kaart. Welke producten verkoop je? En welke producten verkopen het beste? Wat zijn je plannen met jouw assortiment; hoe ga je het verder ontwikkelen? Ga je meer van hetzelfde verkopen of je assortiment in de breedte uitbreiden? Denk bij product ook aan je verpakking, de branding van je product en hoe je je continue blijft onderscheiden. Kun je bijvoorbeeld door het uitbreiden van je service voor- tijdens- en na- de aankoop het succes van jouw bedrijf vergroten?

Prijs – Welke prijs moet je voor je product vragen? Is het luxe of richt je je juist op de budget markt? Geef je korting? Heb je een abonnement? Werk je met een strippenkaart? Wanneer heb je voor het laatste je prijzen verhoogd?

Promotie – Wat is jouw belangrijkste boodschap richting je klant? Hoe ga je die vertellen? Welke middelen ga je inzetten? Waar ga je je product promoten? Maak een marketingcommunicatieplan waarin je alle online en offline instrumenten die je in gaat zetten zo goed mogelijk op elkaar afstemt.

Plaats – Hoe krijg jij je producten bij de klant? Alleen offline of juist alleen online? Alleen in je eigen winkel of webshop of maak je gebruik van andere verkopers? Hoe combineer je offline en online verkoop?

4. AAN DE SLAG & EVALUEREN
Ja, hoe je je marketingplan gaat implementeren en evalueren omschrijf je ook in het plan zelf. Maak een actieplan (SMART) voor alle hierboven beschreven P’s. Geef daarbij gelijk aan wie met welke actie aan de slag gaat. Onderneem je alleen? Welke elementen ga je dan wellicht uitbesteden? Omschrijf het in je plan. Hang er ook een tijdsplanning aan. Dit zorgt ervoor dat je gefocust blijft en naar een stip op de horizon kunt werken. Benoem je budget. Kun je met dit budget al je plannen waarmaken? Of zul je moeten prioriteren? Hoe ga je meten en bijsturen? Plan momenten in het jaar (en zet ze gelijk in je agenda) waarop je het marketingplan dat je nu maakt er weer eens bij pakt en evalueert.

Een marketingplan maken?
Ja, het is even wat werk.

Ik kan niet ontkennen dat het schrijven van je marketingplan je tijd gaat kosten. Maar onthoud: het is alle tijd dubbel en dwars waard. Nooit meer zomaar wat doen, maar gericht aan de slag met jouw marketingacties. Het gaat je helpen je zichtbaarheid te vergroten, de juiste klanten aan te trekken en jouw bedrijf te laten groeien. Doen dus.

 

SAMEN JOUW MARKETINGPLAN MAKEN!

Geen tijd om zelf je marketingplan te maken? Weet je nog steeds niet waar je moet beginnen? Heb je behoefte aan een frisse blik van buitenaf op de plannen die je hebt gemaakt? Geen paniek, ik ben er voor je!

Inspelen op trends & ontwikkelingen

Lees blogs, luister naar Podcasts, bekijk vlogs, duik in Pinterest, abonneer je op relevante nieuwsbrieven, volg online trainingen en workshops, lees een boek, Google, kijk een documentaire, praat met andere ondernemers en houd gewoonweg je oren en ogen open… ⁠

Voor alle ondernemers
In welke branche je ook ondernemer bent, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen én buiten je vakgebied. Kijk alleen al terug naar alle ontwikkelingen van het afgelopen jaar (massaal thuiswerken, online vergaderen, op afspraak winkelen, online shoppen, vakantie in eigen land etc. etc.) en hoe die van invloed zijn op ons leven. ⁠

Spot trends vanaf je eigen bank:

1️⃣ Zet een kop koffie of thee, pak je tablet, laptop of mobiel, zak onderuit op de bank en open Google of YouTube (of een ander kanaal, denk aan zoeken met de juiste hashtags). Zoek op trends binnen jouw vakgebied, maar ook maatschappelijke trends of trends in consumentengedrag en wat dacht je van trends op het gebied van online? ⁠

2️⃣ Maak een lijstje van relevante trends die je tegenkomt. Sla niks over. Je hoeft echt niet direct overal een antwoord op te hebben. Maar door je eigen lijstje op te stellen, heb jij ze scherper op je vizier. Heb je niet nu gelijk een idee komt het wellicht later wanneer in gesprek bent met iemand, buiten bent of onder douche staat…⁠

3️⃣ Pak je lijstje er zo nu en dan eens bij. Het zijn allemaal kansen. Wellicht valt er op een gegeven moment een kwartje en kun je, met een simpele aanpassing van je product of dienst, inspelen op een ontwikkeling of trend. Of misschien verzin je wel iets helemaal nieuws om toe te voegen aan je assortiment. ⁠

Echt, al is het maar een half uurtje, verdiep je in trends & ontwikkelingen die je volgend jaar tegen kunt komen. Dan weet je wat je kunt verwachten, kun je je voorbereiden en straks je kansen pakken (denk aan: maak relevante content, tweak je product zodat het past binnen de trends, denk aan een nieuw of ander verkoopkanaal)! 🔥

Let’s go, word je eigen trendwatcher! 👁️‍🗨️🌈

P.S. Wist je trouwens dat ’trends & ontwikkelingen’ ook een belangrijk onderdeel vormen van jouw marketingplan

Gastbloggen

Gastbloggen

Gastbloggen = linkbuilding ✅⁠

Er zijn heel veel factoren die door Google worden meegenomen om jouw ranking in de organische zoekresultaten (SEO) te bepalen. Van de zoekwoorden op je website (content), tot laadsnelheid en de werking van je mobiele website (techniek) tot autoriteit (o.a. linkbuilding).

Het aantal relevante & waardevolle (dus niet zomaar elk willekeurig linkje) linkjes dat naar jouw website verwijst, telt ook mee. ⁠

Vergroot je expertstatus: ga gastbloggen

Nee, het heeft geen zin om als een gek linkjes met iedereen om je heen uit te gaan wisselen. Nogmaals, het moeten relevante en waardevolle linkjes zijn. Een manier om wel zelf actief te werken aan linkbuilding is gastbloggen. Schrijf een uniek blog over jouw expertise en publiceer dit op een andere website. Er zijn vast relevante websites over jouw vakgebied die blij zijn met een interessant blog van jou. ⁠⁠

Goed om te weten: een linkje telt één keer meer. Het maakt dus niet uit hoeveel gastblogs je voor een website schrijft. Een keer is al voldoende om de link mee te laten tellen voor je linkbuildingscore.  

Gastbloggen vergroot direct je zichtbaarheid bij nieuw publiek (dan ga ik er vanuit dat je blogt op een website die relevant is voor jouw doelgroep) en wanneer je een link kunt leggen vanuit het blog naar jouw website, telt het ook nog eens mee in je SEO-score. Win, win.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag