Vind het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf

Opvallen
Quote 'be a flamingo in a flock of pigeons'

 

Je hebt ‘m vast al eens eerder gehoord: be a flamingo in a flock of pigeons. En ja, toch? Dat is wat we allemaal willen. Opvallen in de grijze massa, een roze flock of flamingo’s of in een bunch of gele bananen. Maar hoe doe je dat?

Wanneer je anders en uniek wilt zijn, moet je opzoek naar iets dat jou van alle anderen onderscheidt. En dat kan op veel manieren. Een bijzonder assortiment, extreem luxe producten of juist low budget, verkopen via een niet alledaags verkoopkanaal of het bieden van briljante service. Het geheim en succes zit in het relevante verschil dat jij -voor je klanten- maakt ten opzichte van gelijk aanbieders. Wanneer je dat weet en goed weet te presenteren aan jouw klanten, kun je het échte verschil gaan maken.

 

Vind het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf aan de hand van drie stappen:


1. Jouw branche | Kijk om je heen
Kijk eens goed naar jouw branche. Welke relevante aanbieders zijn er in jouw markt en wat doen jullie eigenlijk allemaal hetzelfde. Er zijn altijd zaken die iedereen gelijk aanpakt. Misschien kan het je helpen hier de marketing p’s (product, prijs, plaats, promotie) bij te pakken. Loop ze een voor een eens na; hebben jullie allemaal een gelijk assortiment, ongeveer dezelfde prijsstelling, verkopen jullie via dezelfde kanalen, proberen jullie allemaal klanten te werven via Facebook? Pak eens een aantal concurrenten en kijk eens wat jullie allemaal hetzelfde doen en noteer dat. Want ja, wanneer iedereen voor A kiest, moet jij misschien voor B kiezen om op te vallen!

2. Jouw klant | Unieke klantvraag
Duik eens in jouw klanten (of die van je concurrenten). Waar worden jouw klanten blij van? Waar zijn ze nou echt mee geholpen? Waar zit hun behoefte? Luister naar je klanten (of ga met ze in gesprek, vraag door…). Gemopper of kleine irritaties kunnen al een signaal zijn voor een behoefte die jij op jouw unieke manier in kunt gaan vullen.

3. Jij | Focus op jouw DNA
Onderscheidend vermogen is geen label dat je ergens opplakt. Onderscheidend vermogen is verbonden met het DNA van jouw bedrijf. Het komt van binnenuit, is authentiek en eigen. Bijna niet te kopiëren dus.

Ga opzoek naar jouw unieke DNA. Kijk eens als een buitenstaander naar je bedrijf en probeer unieke eigenschappen te vangen en op te schrijven. Kijk naar de waarden van jouw bedrijf, waar ben jij echt goed in, welke kennis heb jij specifiek in huis, waar krijg je complimenten over (check je recensies!), wat benoemen klanten als reden om bij jou te kopen?

Tip? Kom je er alleen niet uit, vraag eens een aantal klanten om je te helpen. Waarom kopen zij graag bij jou? Waarom zouden zij je aanbevelen aan anderen?

Eureka!
Je hebt nu drie hele waardevolle lijstjes. Leg ze eens naast elkaar en probeer te ontdekken welke behoefte (lijstje 2: de klantbehoefte) jouw concurrenten niet of allemaal op dezelfde wijze invullen. Kijk dan of jij hier op jouw unieke manier invulling aan kunt geven. Je hoeft geen 5 of 10 dingen te hebben, ga opzoek naar dat ene punt waar jij werkelijk het verschil kunt maakt. Het punt dat past bij jouw bedrijf en de waarden van jouw bedrijf. Dat gewoonweg logisch voor je voelt om op te pakken.

En actie!
En nu, communiceren, communiceren en communiceren maar. Vertaal jouw onderscheidend vermogen in meerwaarde voor de klant. Praat niet over containerbegrippen, maar heb het over concrete voordelen voor jouw klant. Maak goed duidelijk wat zij eraan hebben. Keer op keer weer. Blijf je onderscheidend vermogen benoemen en benadrukken in al je marketinguitingen.

Samen aan de slag?

Stoei je met het scherp krijgen van jouw onderscheidend vermogen? Boek dan een marketingkoffie om advies te krijgen op jouw strategische marketingvraag.

Jij zet je eigen koffie, ik breng maatwerk marketingadvies voor je mee.

Lekker zelf doen!

Zelf aan goede marketingbasis leggen? Bestel dan de Maak het jezelf makkelijk marketingposter (€ 18). Van onderscheidend vermogen tot kernwaarden, alles komt voorbij.

Klaar? Hang ‘m op en je hebt overzichtelijk alles op een rij. Succes!

Hoe maak je een marketingplan?

Hoe maak je een marketingplan?

In een goed marketingplan staan je marketingdoelstellingen, jouw unieke strategie om die doelstellingen te gaan behalen, de marketingactiviteiten die je daarvoor moet gaan inzetten en welk budget je daarvoor hebt. Idealiter maak je dus niet alleen bij het starten van je bedrijf een marketingplan, maar vaker. Misschien wel elk jaar. Een marketingplan zorgt ervoor dat je keuzes maakt over jouw marketingacties voor de komende periode. Het geeft je richting en houvast. Best wel heel fijn om te hebben dus.

Een marketingplan maken? Dit staat erin:

1. DE OMGEVINGSANALYSE
Start met analyse van de externe omgeving. Oftewel, de markt waarin je actief bent.
Verdiep je in de markt waarin je actief bent, breng je concurrenten in kaart en doe onderzoek naar relevante trends en ontwikkelingen voor jouw bedrijf. Alles dat relevant is voor jouw business noteer je. Zo ontstaat er stap voor stap een volledige externe omgevingsanalyse.

Denk aan: ben je heel lokaal actief (bijv. een kapper of schilder) – je gaat, normaalgesproken, niet naar de kapper of bakker aan de andere kant van het land) of is Nederland jouw markt? Of kunnen jouw afnemers ook in het buitenland wonen? Breng je concurrenten in kaart; wie zijn de belangrijkste? Op welke vlak concurreren jullie? Wat zijn de sterke (en zwakke) punten van jouw concurrenten? Welke trends en ontwikkelingen zijn voor jou interessant? Denk aan de vergrijzing of dat we vaker en meer thuiswerken tegenwoordig.

Extern gehad? Kijk dan naar intern, oftewel jouw bedrijf
Welke unieke producten en diensten bied je aan? Wat zijn je kernwaarden? Wat gaat supergoed en wat gaat wat minder? Welke kant wil je op met jouw bedrijf? Waarmee onderscheid jouw bedrijf zich van al die andere spelers in de markt? Welke producten zorgen voor de meeste omzet? Hoe heb je marketing binnen je bedrijf geregeld? Welke bedrijfsdoelstellingen zijn er?

Breng alles samen in een SWOT. Wat zijn de sterke en zwakke kanten, en wat zijn de kansen en bedreigingen van jouw bedrijf?

2. STEL JE MARKETINGDOELEN
Marketing is geen doel op zich. Je zet marketing in om jouw ondernemersdoelen te behalen. Dus vertel; wat moet met jouw marketingactiviteiten bereikt worden zodat jij je ondernemersdoelen gaat behalen? Maak het meten en evalueren van jouw doelen makkelijk voor jezelf door nu – aan de voorkant – jouw doelen SMART te formuleren.

3. AAN DE SLAG MET JOUW MARKETINGSTRATEGIE
Doelgroep
Je verkoopt niets zonder klanten. Dus breng hier je doelgroep in kaart. Hoe koopt jouw doelgroep je product of dienst? (Online? Of in de winkel? Welke winkel? – hebben zij daar hulp bij nodig of kunnen ze het eenvoudig zelf aanschaffen). Hoe (en wie, is de koper en de gebruiker dezelfde persoon?) gebruikt jouw doelgroep jouw product of dienst? Heb je één duidelijke doelgroep of kun je daarbinnen nog segmenten aanbrengen? Hoe positioneer jij je product of dienst voor deze doelgroep(en)?

Jouw unieke marketingmix
In een volledig marketingplan kom jouw marketingmix terug. In dit hoofdstuk ga jij alle p’s benoemen en je strategie per -p- bepalen. De keuzes die jij maakt komen hier terug in je marketingplan.

Product – Breng je assortiment in kaart. Welke producten verkoop je? En welke producten verkopen het beste? Wat zijn je plannen met jouw assortiment; hoe ga je het verder ontwikkelen? Ga je meer van hetzelfde verkopen of je assortiment in de breedte uitbreiden? Denk bij product ook aan je verpakking, de branding van je product en hoe je je continue blijft onderscheiden. Kun je bijvoorbeeld door het uitbreiden van je service voor- tijdens- en na- de aankoop het succes van jouw bedrijf vergroten?

Prijs – Welke prijs moet je voor je product vragen? Is het luxe of richt je je juist op de budget markt? Geef je korting? Heb je een abonnement? Werk je met een strippenkaart? Wanneer heb je voor het laatste je prijzen verhoogd?

Promotie – Wat is jouw belangrijkste boodschap richting je klant? Hoe ga je die vertellen? Welke middelen ga je inzetten? Waar ga je je product promoten? Maak een marketingcommunicatieplan waarin je alle online en offline instrumenten die je in gaat zetten zo goed mogelijk op elkaar afstemt.

Plaats – Hoe krijg jij je producten bij de klant? Alleen offline of juist alleen online? Alleen in je eigen winkel of webshop of maak je gebruik van andere verkopers? Hoe combineer je offline en online verkoop?

4. AAN DE SLAG & EVALUEREN
Ja, hoe je je marketingplan gaat implementeren en evalueren omschrijf je ook in het plan zelf. Maak een actieplan (SMART) voor alle hierboven beschreven P’s. Geef daarbij gelijk aan wie met welke actie aan de slag gaat. Onderneem je alleen? Welke elementen ga je dan wellicht uitbesteden? Omschrijf het in je plan. Hang er ook een tijdsplanning aan. Dit zorgt ervoor dat je gefocust blijft en naar een stip op de horizon kunt werken. Benoem je budget. Kun je met dit budget al je plannen waarmaken? Of zul je moeten prioriteren? Hoe ga je meten en bijsturen? Plan momenten in het jaar (en zet ze gelijk in je agenda) waarop je het marketingplan dat je nu maakt er weer eens bij pakt en evalueert.

Een marketingplan maken?
Ja, het is even wat werk.

Ik kan niet ontkennen dat het schrijven van je marketingplan je tijd gaat kosten. Maar onthoud: het is alle tijd dubbel en dwars waard. Nooit meer zomaar wat doen, maar gericht aan de slag met jouw marketingacties. Het gaat je helpen je zichtbaarheid te vergroten, de juiste klanten aan te trekken en jouw bedrijf te laten groeien. Doen dus.

 

SAMEN JOUW MARKETINGPLAN MAKEN!

Geen tijd om zelf je marketingplan te maken? Weet je nog steeds niet waar je moet beginnen? Heb je behoefte aan een frisse blik van buitenaf op de plannen die je hebt gemaakt? Geen paniek, ik ben er voor je!

Inspelen op trends & ontwikkelingen

Lees blogs, luister naar Podcasts, bekijk vlogs, duik in Pinterest, abonneer je op relevante nieuwsbrieven, volg online trainingen en workshops, lees een boek, Google, kijk een documentaire, praat met andere ondernemers en houd gewoonweg je oren en ogen open… ⁠

Voor alle ondernemers
In welke branche je ook ondernemer bent, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen én buiten je vakgebied. Kijk alleen al terug naar alle ontwikkelingen van het afgelopen jaar (massaal thuiswerken, online vergaderen, op afspraak winkelen, online shoppen, vakantie in eigen land etc. etc.) en hoe die van invloed zijn op ons leven. ⁠

Spot trends vanaf je eigen bank:

1️⃣ Zet een kop koffie of thee, pak je tablet, laptop of mobiel, zak onderuit op de bank en open Google of YouTube (of een ander kanaal, denk aan zoeken met de juiste hashtags). Zoek op trends binnen jouw vakgebied, maar ook maatschappelijke trends of trends in consumentengedrag en wat dacht je van trends op het gebied van online? ⁠

2️⃣ Maak een lijstje van relevante trends die je tegenkomt. Sla niks over. Je hoeft echt niet direct overal een antwoord op te hebben. Maar door je eigen lijstje op te stellen, heb jij ze scherper op je vizier. Heb je niet nu gelijk een idee komt het wellicht later wanneer in gesprek bent met iemand, buiten bent of onder douche staat…⁠

3️⃣ Pak je lijstje er zo nu en dan eens bij. Het zijn allemaal kansen. Wellicht valt er op een gegeven moment een kwartje en kun je, met een simpele aanpassing van je product of dienst, inspelen op een ontwikkeling of trend. Of misschien verzin je wel iets helemaal nieuws om toe te voegen aan je assortiment. ⁠

Echt, al is het maar een half uurtje, verdiep je in trends & ontwikkelingen die je volgend jaar tegen kunt komen. Dan weet je wat je kunt verwachten, kun je je voorbereiden en straks je kansen pakken (denk aan: maak relevante content, tweak je product zodat het past binnen de trends, denk aan een nieuw of ander verkoopkanaal)! 🔥

Let’s go, word je eigen trendwatcher! 👁️‍🗨️🌈

P.S. Wist je trouwens dat ’trends & ontwikkelingen’ ook een belangrijk onderdeel vormen van jouw marketingplan

Gastbloggen

Gastbloggen

Gastbloggen = linkbuilding ✅⁠

Er zijn heel veel factoren die door Google worden meegenomen om jouw ranking in de organische zoekresultaten (SEO) te bepalen. Van de zoekwoorden op je website (content), tot laadsnelheid en de werking van je mobiele website (techniek) tot autoriteit (o.a. linkbuilding).

Het aantal relevante & waardevolle (dus niet zomaar elk willekeurig linkje) linkjes dat naar jouw website verwijst, telt ook mee. ⁠

Vergroot je expertstatus: ga gastbloggen

Nee, het heeft geen zin om als een gek linkjes met iedereen om je heen uit te gaan wisselen. Nogmaals, het moeten relevante en waardevolle linkjes zijn. Een manier om wel zelf actief te werken aan linkbuilding is gastbloggen. Schrijf een uniek blog over jouw expertise en publiceer dit op een andere website. Er zijn vast relevante websites over jouw vakgebied die blij zijn met een interessant blog van jou. ⁠⁠

Goed om te weten: een linkje telt één keer meer. Het maakt dus niet uit hoeveel gastblogs je voor een website schrijft. Een keer is al voldoende om de link mee te laten tellen voor je linkbuildingscore.  

Gastbloggen vergroot direct je zichtbaarheid bij nieuw publiek (dan ga ik er vanuit dat je blogt op een website die relevant is voor jouw doelgroep) en wanneer je een link kunt leggen vanuit het blog naar jouw website, telt het ook nog eens mee in je SEO-score. Win, win.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

SEO is meer dan een paar zoekwoorden

Voordat je uren en uren gaat stoppen in zoekwoordenonderzoek en het verwerken van zoekwoorden in je webteksten, kan ik je vertellen: SEO is meer dan een paar zoekwoordenJouw positie in de zoekresultaten van SEO wordt op basis van heel veel factoren bepaald. Grofweg kun je ze in drie categorieën indelen, dit zijn namelijk…⁠

• Autoriteit⁠ 💡⁠

Google geeft alle websites continue een autoriteits-score. Deze score komt o.a. tot stand op basis van link building. Linkt een relevante website met een hoge autoriteitsscore naar jouw website, dan draagt dit bij aan jouw score. Maar je kunt je voorstellen dat bijv. de tijd dat mensen doorbrengen op jouw website voor Google ook iets zegt over de waarde die je te bieden hebt dus meetelt in jouw autoriteitsscore. ⁠

• Techniek ⁠🔧⁠

Hoe snel je pagina’s laden, de werking van je mobiele website, het aantal foutieve (doodlopende) linkjes (maak dus altijd een re-direct); zomaar een aantal factoren – er zijn er veel meer – die van invloed zijn op SEO. Loop dus zeker een keer in de zoveel tijd je website eens door (met je webbouwer). Check je website op foutieve linkjes, heb je veel grote foto’s op je website, kijk welke je kunt verkleinen, hoe werkt je mobiele website. ⁠

• Content⁠ 🖊️⁠

Content is het onderdeel waar we zelf redelijk eenvoudig mee aan de slag kunnen/ invloed op hebben. Hier gaat het om de zoekwoorden, meta descriptions, alt-tags, H1 t/m H6 koppen etc. etc. Maar vooral gewoon fijne, aansprekende en begrijpelijke teksten schrijven. Niks forceren, want daar worden Google en je lezer niet blij van.⁠

En nee, dit is niet allemaal even makkelijk. Misschien kun je het e.e.a. zelf checken met behulp van onderstaande linkjes of Google (er zijn heel veel gratis checkers te vinden). Of schakel de hulp in van je webbouwer. Zo nu en dan een APK voor je website kan nooit kwaad. ⁠

Paar handige linkjes om je op weg te helpen:⁠
brokenlinkcheck.com
highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/⁠
yoast.com/research/real-time-content-analysis/⁠
+ Google Analytics + Google Search Console⁠

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg

Doelen halen

Volgend jaar betere resultaten?⁠
Ja, toch! Daar gaan we toch voor?⁠

Ga dan niet op de automatische piloot verder, maar denk na over je marketingactiviteiten voor het nieuwe jaar. ⁠

Kijk bijvoorbeeld eens naar je resultaten; welk kanaal of welke actie heeft dit jaar voor de meeste omzet (meeste klanten, meeste offerte aanvragen) gezorgd? Is het social media of toch je ijzersterke maandelijkse digitale nieuwsbrief? En wat werkte juist niet voor je? ⁠

Welke doelen heb je voor 2022 gesteld? Hoe ga je die behalen? Welke marketingacties moet je daarvoor inzetten? Ga je je richten op het vergroten van je zichtbaarheid en nieuwe klanten aantrekken? Van incidentele klanten vaste klanten maken? Of proberen meer omzet te halen uit je bestaande klanten? ⁠

Samenvatting: je wilt knallen toch volgend jaar?⁠
Ga dan ook je marketing anders aanpakken. ⁠

Sparren? Boek je marketingkoffie! ⁠
Stuur me een DM en we plannen jouw 1-op-1 adviesgesprek nog dit jaar zodat jij volgend jaar het verschil kunt maken!

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag