Online copywriting

Als kleine ondernemers hebben we vaak niet de luxe om onze online teksten door een ander te laten schrijven. Oké, wanneer schrijven echt niet je ding is, raad ik je aan het uit te besteden. Doen waar je goed in bent, toch? Waar jij uren achter je laptop aan het stoeien bent met een paar zinnen, gooit iemand anders er zo een aantal wervelende zinnen voor je uit.

Schrijf je zelf de teksten voor je website, blogs en social media?
Dan heb ik een paar handige schrijftips voor je. Ik volgde de workshop ‘online copywriting’ en heb mijn belangrijkste leerpunten voor je op een rijtje gezet. Praktisch zodat jij er als ondernemer direct mee aan de slag kunt. Simpel en snel toepasbaar zodat jij snel het verschil kunt maken.

 

 

Bekijk mijn online copywriting tips voor kleine ondernemers:

 

1. Doe online onderzoek
Duik in de wereld van zoekwoorden. Waar zoekt jouw doelgroep op? Welke veelgestelde vraag op Google kun jij beantwoorden? Bekijk de zoekvragen via de Google zoekbalk, Google Trends of bijvoorbeeld Ubersuggest. Maar praat ook eens met je salesafdeling of klantenservices; welke vragen krijgen zij?

2. Van emotioneel naar rationeel in de funnel
Hoe verder jouw doelgroep in je verkoopfunnel terecht komt, hoe rationeler ze worden. Gebruik die wetenschap dus ook in de online content die je maakt.

3. Online schrijven is praten met je klant
We lezen met z’n allen een stuk langzamer van een beeldscherm dan van papier. Dus gebruik geen moeilijke woorden (doe online de B1 check), schrijf korte zinnen en in een actieve vorm.

4. Schrijf voor één lezer, niet voor al die 126.000 mensen in jouw doelgroep
Richt je rechtstreeks op één lezer. Schrijf je teksten voor haar of hem. Doelgericht.

5. Iedereen houdt van lijstjes
Een veelgebruikte online contentvorm (en één die werkt) zijn lijstjes. Ik weet niet wie het onderzocht heeft, maar het schijnt zo te zijn dat lijstjes met een oneven aantal punten beter scoren van lijstjes met even aantal. (Yes, check; 5 leerpunten)

Stoei jij wel eens met online teksten voor je website, nieuwsbrief of social media en kun je wel een frisse blik gebruiken? Stuur me gerust vrijblijvend eens een berichtje, ik lees & schrijf graag met je mee.