Wil je duurzaam ondernemen?
Bekijk onderstaande drie tips om je op weg te helpen

Ondernemen en daarbij alleen maar uit zijn op heel veel geld verdienen is niet meer van nu. Klanten pikken dat niet meer. En gelukkig maar, anders zouden we allemaal ingesteld zijn op meer, meer en meer of ik, ik en ik. Ondernemen met oog voor de wereld om ons heen wordt langzaamaan de norm. Naast geld verdienen draait het ook om maatschappelijke betrokkenheid. Of je daarbij nou oog hebt voor de medemens, ons milieu, de natuur of het klimaat maakt niet uit. Consumenten, ook jouw klanten, verbinden zich liever met een bedrijf of merk (hoe groot of klein ook) dat zich inzet voor een betere wereld dan alleen maar gaat voor een nog dikkere bankrekening.

Ik zet drie tips voor je op een rij om je op weg te helpen om duurzaam te gaan ondernemen:

1) Doe wat je zegt

Hoe logisch het ook klinkt (en hoe vaak je het ook leest of hoort) toch niet iedere ondernemer ‘doet wat’ie zegt’. Wel woorden, maar geen daden. Maar dat is verleden tijd, daar prikt je klant tegenwoordig dwars door heen. Zorg er voor dat je boodschap en acties kloppen. Roep niet dat je duurzaamheid belangrijk vindt, wanneer je in een benzine-slurpende auto bij de klant voor komt rijden. En niet alleen jij, ook je personeel. Je bedrijf ben je samen met al je medewerkers; samen moeten jullie zorgen dat de klant keer op keer de juiste ervaring heeft. Al die contactmomenten met jouw bedrijf, online (social media, de website, zoekresultaten in Google) en offline (in de krant, je bedrijfspand, bedrijfswagen, tijdens iedere afspraak) vormen jouw imago. Verzin dus niets, zorg dat wat je zegt en wat je doet klopt.

2) Communiceer: wees concreet & transparant

Oké, jij wilt naast geld verdienen met je product of dienst, ook je verantwoording nemen richting de maatschappij? Op welk vlak ga je dat doen? Er is ontzettend veel mogelijk; van dierenwelzijn tot het klimaat. Zoek een thema dat bij jullie past; dat in het verlengde ligt van jullie product of dienst. Hoe logischer dit is, hoe makkelijker het wordt om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en het vol te houden. Want het is niet iets van nu, maar vooral van morgen en de dagen daarna. Ook voor de klant is het belangrijk dat de match logisch en geloofwaardig is.

Ben open, maak het concreet en communiceer transparant. Zoek niet naar grote complexe voorbeelden, maar zoek het in de kleine dingen. Een bezoek aan de klant per fiets, een duurzame verpakking (misschien zelfs wel circulair) of een rapport per mail i.p.v. geprint op papier. Kleine acties die bijdragen aan jouw duurzame imago. Tastbaar en heel concreet; je klant begrijpt en voelt waar jij mee bezig bent.

Gebruik geen wartaal maar zeg duidelijk waar je voor staat, welke doelen jullie concreet nastreven en hoe je bezig bent. Maak dit inzichtelijk op je website. Schreeuw niet, maar blijf bij jezelf, ben transparant en maak het niet mooier dan het is. Niemand verwacht dat je elke dag bergen verzet, maar iedere kleine stap is er wél eentje. Vertel daarover. Inspireer je publiek; van potentiële klant tot leverancier. Ben je er van bewust dat jullie doel niet los staat van wat je doet. Het is verweven met alle facetten van je bedrijf. Je hoeft, in de meeste gevallen, dus geen specifieke campagne op te tuigen rondom jullie doel, maar ben je er van bewust in elke social media post, nieuwsbrief of webtekst die je opstelt.

3) Partners – kijk naar je partners

Durf ook kritisch te kijken naar je samenwerkingspartners. Sluiten je samenwerkingspartners aan bij jullie MVO-doelstellingen? Waar staan je partners voor? Sluit dat aan bij jullie kernwaarden en ambities? Jij kunt ergens voor staan, maar wanneer jij al je grondstoffen inkoopt bij een leverancier die niet dezelfde normen & waarden naleeft zoals jij dat doet, ben je dan wel zo goed bezig? Zoek naar partners die bij je passen. Gevonden? Geef je partners een plek op je website. Ook zij dragen bij aan de beeldvorming van jouw bedrijf. Inspireer niet alleen je klanten maar ook leveranciers en samenwerkingspartners.

Inspiratie nodig?

Even geen inspiratie? Bekijk de Inspirerende 40 met bedrijven die impact maken. 

Zoek een
maatschappelijk thema
dat bij je past,
doe wat je zegt
& inspireer je
omgeving

Groen op kantoor | Ondernemen

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag