We kunnen niet meer zonder online. Een mooie volledige online presentatie is belangrijk om o.a. gevonden te worden door je doelgroep. Want veel zoektochten beginnen nou eenmaal online. Je online vindbaarheid verbeteren is de laatste jaren heel belangrijk.
De beste schilder in de omgeving, een leuk cadeautje voor een vriendin, iemand in de omgeving die me kan helpen met SEO; wat we ook zoeken, onze zoektocht begint vaak online. Websites bezoeken, reviews lezen, foto’s kijken, de locatie bekijken in Google Maps, social media profielen opzoeken; alles om – thuis aan de keukentafel – al een zo goed mogelijk beeld te vormen van een product- of dienstverlener. Vaak wordt op dat moment aan diezelfde keukentafel besloten om wel of niet contact op te nemen, die winkel te bezoeken of een offerte op te vragen. Belangrijk dus om online vindbaar én zichtbaar te zijn.
Zorg dat jouw je doelgroep je in ieder geval hier kan vinden:
1. Je online visitekaartje: jouw website
Zorg voor een actuele, verzorgde en aantrekkelijke website. Zorg dat je website een uitnodigende presentatie is van wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Beozekers van jouw website zijn opzoek naar een klik; dus maak je website persoonlijk, stel jezelf en je team uitgebreid voor, vertel waar je voor staat, wat je belangrijk vindt in je werk, deel je ervaring of een leuke anekdote. Vertel je verhaal niet alleen met tekst, maar zorg voor beleving op je website door met beeld te werken. Ga voor mooie foto’s van jouw locatie of foto’s waarop je aan het werk bent. En denk ook aan video; jezelf voorstellen of een korte rondleiding op locatie kan ook mooi in een video.
Denk bij alles wat je op je website plaatst aan jouw doelgroep. Jij weet als geen ander welke vragen je doelgroep heeft, zorg dat je de antwoorden op deze vragen op je website terug laat komen. Plaats daarnaast ook reviews op je website. Naast een verzorgde website geeft dit vertrouwen.
Vergeet daarnaast ook niet je contactgegevens op een logische plek terug te laten komen zodat bezoekers je met één klik een mail kunnen sturen of je telefoonnummer bij de hand hebben.
2. Social media
Iedereen ‘zit’ tegenwoordig wel op meerdere social media. Jouw doelgroep dus ook. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook voor social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat vooral die laatste niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt ervoor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder inspiratie – volhoudt.
Welk social media kanaal je ook kiest, verdiep je erin en maak er goed gebruik van. Maak aantrekkelijke en waardevolle content, laat met vaste regelmaat van je horen, gebruik eigen foto’s en video’s en gebruik hashtags. Daarnaast zijn het ‘social’ media kanalen, dus post niet alleen wat jij te vertellen hebt. Reageer op reacties op jouw post, reageer op andere posts, volg anderen accounts, deel likes uit. Ga actief aan de slag met jouw social media kanaal dan haal je er uiteindelijk het meeste uit.
Tip: zoek ook op social media de verbinding op met andere accounts om je bereik te vergroten. Probeer bijvoorbeeld ook nieuws te delen via de Facebook-pagina van het dorp, wijk of stad. Of organiseer samen met een ander relevant account een actie op social media om nieuw publiek te bereiken. Denk aan pagina’s die je doelgroep volgt en probeer daar in beeld te komen.
3. Google mijn bedrijf
De start van een online zoektocht begint in bijna alle gevallen in Google. En jij wilt natuurlijk gevonden worden in Google wanneer jouw doelgroep iemand zoekt zoals jij + plaatsnaam waar jij actief bent (in mijn geval: marketing + den bosch). Vergroot en verbeter je lokale vindbaarheid in Google (en je online zichtbaarheid) door een gratis ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel aan te maken.