Of je nu gaat starten met een nieuw bedrijf of als ondernemer de belangrijkste elementen van je eigen bedrijf (intern & extern) eens op een rijtje wilt zetten, kan het Business Model Canvas (BMC) een goede optie zijn. In het BMC (A. Osterwalder, Pigneur et al. 2009) zet verschillende elementen uit jouw bedrijfsvoering in een handig overzicht. Zo kun je snel zien of je op de goede weg bent, werkzaamheden anders moet gaan doen en welke kansen er liggen. Je kunt het BMC invullen voor je gehele bedrijf, specifieke afdeling of product. En nog een voordeel; je schrijft geen uitgebreid plan, maar hebt alles lekker overzichtelijk op één vel papier. Dit nodigt ook uit om je BMC er regelmatig bij te pakken en zo nodig bij te sturen.

En hIn het Business Model Canvas kom je de volgende 9 elementen tegen:

Waardepropositie
Voor mij het belangrijkste element, de belangrijkste bouwsteen voor jouw business, je waardepropositie. Hier beschrijf je jouw product of dienst waarmee jij waarde creeert voor jouw klantgroep. Jouw unieke product of dienst lost een probleem voor de klant op of levert iets waar je klant naar op zoek is. Dit maakt jou uniek. Klanten kiezen specifiek voor jou omdat je toegevoegde waarde biedt. Denk aan gebruiksgemak, uitstekende service, prijs of kwaliteit. Ga hierover in gesprek met je klant, zij kunnen je het beste vertellen waarom zij voor jou kiezen en niet voor een andere aanbieder.

Kernpartners
Denk na met welke partners je wilt samenwerken? Er zijn wellicht partijen om je heen die jouw bedrijf snel verder kunnen helpen. Kies dus niet de eerste de beste die zich meldt, maar denk na over welke partners jou en jouw bedrijf verder kunnen helpen. Maar je mag ook kritisch zijn, kijk bijvoorbeeld naar welke partners het beste aansluiten bij jouw kernwaarden.

Kernactiviteiten
Waar ga jij je met jouw bedrijf op richten? Het gaat hier om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten? Durf hier keuzes te maken. Je kunt niet alles van A tot Z altijd zelf; soms loont het kleine onderdelen uit te besteden. Zo kun jij beter focussen op waar jij goed in bent en waar jij toegevoegde waarde kunt leveren. Focus op datgene dat jou onderscheidt van anderen.

Kernmiddelen
Kernmiddelen zijn de belangrijkste middelen die je nodig hebt om jouw businessmodel te laten slagen. Hulpbronnen die er voor zorgen dat je markt bereikt, relaties met je klanten kunt opbouwen en onderhouden en uiteraard geld kunt verdienen. Denk hierbij niet alleen aan apparatuur of financiële middelen, maar ook aan kennis, ervaring en expertise die je nodig hebt.

Klantrelaties
Hoe sta jij in contact met jouw klant? Ontmoet jij je klant face-to-face of begin je een webshop en is alles geautomatiseerd. Denk hier goed over na. Op welke manier jij contact hebt met je klant is van invloed op de indruk die jij bij de klant achterlaat. Ieder individueel contactmoment draagt bij aan de reputatie van je bedrijf en van jou als ondernemer. Zorg dus dat je de klantreis goed helder hebt en alle klantcontactmomenten goed op elkaar afstemt zodat er een 10+ klantervaring ontstaat die past bij de waarden van jouw onderneming en geld oplevert.

Kanalen
Er zijn ontzettend veel communicatie-, verkoop- en distributiekanalen. Welke zet jij om jouw klanten en jouw doelen te bereiken? Communiceer je alleen online? Verkoop je via een winkel, marktkraam, website of zelfs via social media? Je kunt je indenken dat je bedrijfsproces er anders uit ziet wanneer je verkoopt via een marktkraam dan via Instagram. Zet alles dus goed op een rij en kijk ook naar de consequenties die iedere keuze met zich mee brengt. Bekijk uiteindelijk ook of de keuze die je hier maakt aansluit bij jouw klantrelatie-strategie. Sluit dit goed op elkaar aan? Is het voor de klant logisch?

Klantsegmenten
Wie wil jij met jouw bedrijf of product bereiken? Op welke klantgroep ga jij je richten? Is dit er een of meerdere? Probeer elke groep specifiek te maken; iedere groep heeft zijn eigen wensen en pijnpunten. Hoe beter jij je klantgroep kent, hoe meer waarde je kunt leveren.

Kostenstructuur
Bij het beginnen van een bedrijf of je huidige bedrijfsvoering komen kosten kijken. Breng deze hier in kaart. Kosten voor bijvoorbeeld productontwikkeling (van ontwerpers tot grondstoffen om te kunnen produceren) maar ook aan machines, voorraad en opslag, transport, verpakking en marketing- en verkoopkosten. Wanneer je deze kosten op een rijtje hebt gezet, kun je alles eens goed bekijken; kun je ergens op besparen? Zijn er schaalvoordelen te behalen? Kun je processen misschien beter uitbesteden i.p.v. ze zelf te doen.

Inkomstenbron
Alles leuk en aardig, maar uiteindelijk begin je je bedrijf om er geld mee te verdienen. Omschrijf hier hoe je inkomsten gaat genereren met jouw product of dienst. Welk verdienmodel hanteer je; werk je met abonnementen of losse verkoop? Welke omzet moet je realiseren om van je bedrijf te kunnen leven? En hoeveel klanten heb je nodig om die omzet te genereren? Hoeveel is jouw product of dienst waard voor de klant? Denk niet alleen in geld, in een verkoopprijs, maar denk in ‘waarde’. Je biedt jouw klant ‘waarde’ door je product of dienst te leveren, hoeveel is dit voor jouw klant waard. Moet hij het anders zelf doen, neem je een grote zorg of probleem uit handen?

Het Business Model Canvas ingevuld en nu?
Nu je het complete business model canvas hebt ingevuld, kun je strategische keuzes maken. Sluiten alle elementen goed op elkaar aan? Wanneer je kiest voor andere ‘partners’ veranderd er dan iets in je kostenstructuur. Heb je de juiste kanalen voor ogen die passen bij jouw klantgroep. Voorkom dat je BMC in de lade verdwijnt en ga er juist nu mee op pad. Bespreek je BMC met mensen om je heen om te kijken waar je deze nog verder kunt optimaliseren. Samen weet je meer en kom je wellicht tot andere inzichten. 

Het BMC is geen statisch document. Het is aan te raden het zo nu en dan er weer eens bij te pakken. Het zijn kleine interne of externe dingen die er voor kunnen zorgen dat jij de koers van jouw bedrijf moet bijsturen. Wanneer je werkt vanuit je BMC krijg je snel door welke wijzigingen van invloed zijn op andere elementen binnen je bedrijf en blijf jij in control om de juiste keuzes te maken en je doelen te behalen.

Aan de slag

Zelf aan de slag met een Business Model Canvas voor jouw bedrijf? Download hier het canvas als Word-bestand en vul het direct eenvoudig in!

Jouw unieke
waardepropositie,
verdienmodel,
middelen en
bedrijfsprocessen
overzichtelijk op een rij

Business Model Canvas