Als je weet wat het is…

Misschien heb je ‘m wel voorbij zien komen op de Instagram account van Staatsbosbeheer? De Story over stoepplantjes. Stoepplantjes?! Ja, stoepplantjes.

Een mooie campagne om aandacht te vragen voor onopvallend groen. Want ook dat kleine beetje groen draagt bij aan ons eco-systeem en biodiversiteit. En het groeit gewoon bij jou voor de deur. Dus dichtbij en heel herkenbaar.

 

Ik deel de campagne hier graag. Ik ben er zo enthousiast over. Het is zo’n mooi voorbeeld van het concreet en tastbaar maken van een groot abstract, voor veel mensen een ‘ver van je bed-show’, thema als biodiversiteit.

Daarnaast is het natuurlijk ook zinvol om eens stil te staan bij ‘als je niet weet wat het is’… Hoe vaak gebruiken we stiekem eigenlijk vaktaal en termen waar niet iedereen de betekenis van kent? Klimaatadaptatie, biodiversiteit, ontkoppelen, vergroenen, hittestress.
Als je niet weet wat het is…

Hoe kunnen we dan verwachten dat mensen er waarde aan hechten? Of nog een stap verder, in actie komen en aan de slag gaan. We moeten versimpelen. Het klein, herkenbaar en tastbaar maken.

Want wanneer je wel weet wat het is, krijgt iets een label. Een waarde. Kun je er iets van vinden. Iets mee doen.

 

Weerstand | Gedragsverandering

Wanneer je een campagne wilt ontwikkelen of product wilt lanceren start je met onderzoek naar je doelgroep. Wie is jouw doelgroep? Wat zijn specifieke kenmerken van jouw doelgroep? Welk taal- en beeldgebruik past bij jouw doelgroep. We proberen zo veel mogelijk over onze doelgroep te weten te komen en in kaart te brengen. Bijvoorbeeld in de vorm van een persona. Heel waardevol om alle stappen die je zet te toetsen aan jouw doelgroep.

Weerstand herkennen & weerleggen
We gaan er vaak vanuit dat jouw doelgroep blij is met wat je maakt of communiceert. Maar denk je, vooraf, ook wel eens aan de weerstand die ze kunnen hebben?

Ik werk veel voor (semi-) overheidsinstellingen en dan voornamelijk gericht op duurzaamheid, klimaat en milieu. Ik schrijf plannen om het klimaat- en waterbewustzijn van inwoners te vergroten en ontwikkel campagnes en acties om inwoners daadwerkelijk aan te zetten tot ‘handelen’ (schaf een regenton aan, koppel die regenpijp af of leg een groendak aan). Onderwerpen waar niet elke inwoner op zit te wachten. Of onderwerpen waar iedereen een eigen duidelijke mening over heeft.

Daarbij denk ik uiteraard na over mijn doelgroep. Wie is dat? Welke gemeenschappelijke kenmerken hebben zij? Voornamelijk mannen of vrouwen? Welke leeftijdsgroep? Hoe kan ik ze het beste bereiken? Zitten ze op social?

Vanaf nu komt daar dus bij dat ik nadenk over weerstand. Welke weerstand kan mijn doelgroep hebben ten aanzien van mijn actie? En hoe kan ik het beste inspelen op/ omgaan met die weerstand. Wat wordt mijn communicatieboodschap?

Training gedragsverandering
Nadenken over weerstand heb ik geleerd tijdens de tweedaagse training gedragsverandering. Daar leerde ik welke verschillende vormen van weerstand er zijn en hoe je op elke weerstand anders moet inspelen. Blijven strooien met argumenten of cijfers heeft soms zin, soms ook niet. Goed om te weten wanneer je wat moet doen om jouw doelgroep ‘mee’ te krijgen.

Samen eens sparren over jouw uitdaging en weerstanden die daarbij een rol kunnen spelen?
Ik denk graag met je mee. Stuur me gerust een berichtje

Freelance marketeer

Ik, als freelance marketeer,
ben je tijdelijke marketing collega

Ja, je leest het goed; ik kan tijdelijk jouw marketing collega zijn.
Als freelance marketeer word ik benaderd voor korte, eenmalige opdrachten, maar ook voor opdrachten waarbij ik langer onderdeel ben van een team. Voor het invullen van bijvoorbeeld een verlof of gewoonweg omdat je wel wat extra handjes en hersens kunt gebruiken binnen het team óf een specifieke opdracht hebt liggen waar je zelf maar niet aan toe komt. Zo heb ik de afgelopen tijd een zwangerschapsverlof mogen invullen als marketeer & storyteller bij Discovered in Den Haag. En vervang ik nu tijdelijk de online marketeer van het Servicebureau Kinderopvang in Tilburg. Maar ben ik ook structureel een aantal uur in de week ingezet om denbosch.nl te ontwikkelen en de contentstroom op gang te brengen.

Freelance marketeer

Als marketeer met meer dan tien jaar marketing- en communicatie ervaring bij commerciële en niet- commerciële organisaties, zowel aan de klant- als bureauzijde, heb ik in heel wat marketingopdrachten mogen uitvoeren. On- en offline en van strategie tot uitvoering. Je kunt mij nu dan ook als freelance marketeer voor allerlei marketing werkzaamheden inhuren.

Snel inwerken

Ik vind het leuk om een aantal maanden in een team mee te draaien en merk dat ik met mijn frisse blik van buitenaf vaak iets extra’s kan brengen. Doordat ik in mijn rol als freelancer regelmatig moet schakelen tussen opdrachten en afwisselend met veel verschillende dingen bezig ben, merk ik dat ik mij snel nieuwe informatie en processen eigen kan maken en dus snel ingewerkt ben binnen team. Handig voor een opdrachtgever wanneer hij of zij tijdelijk iemand nodig heeft.

Frisse blik

Het is voor mij elke dag en in elke opdracht een vanzelfsprekendheid om iets extra’s te brengen. Ik denk graag, ook wanneer ik langer aan een project verbonden ben, verder dan de vraag. Volgens mij is dat ook een meerwaarde wanneer je iemand van buitenaf inschakelt. Een brede en frisse blik en geen ‘we doen het altijd zo, dus nu ook’ maar nieuwe energie, creativiteit en ideeën.

Flexibel inzetbaar

Afhankelijk van de opdrachten in mijn agenda ben ik voor 2 tot 3 vaste dagen in de week inzetbaar op locatie. Eventueel aangevuld of afgewisseld met thuiswerken. Hele dagen, halve dagen. Net zoals het jou het beste uitkomt. Ik ben flexibel en denk graag met je mee om voor ons allebei tot de beste oplossing te komen.

Word ik tijdelijk jouw nieuwe collega?

Dan leg ik, voordat ik begin, onze afspraken graag goed vast in een overeenkomst zodat we allebei weten waar we aan toe zijn. Transparant, inzichtelijk en helder voor ons allebei. Zo werk ik graag.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Merkwaarden & beeld

Merkwaarden

Visuele communicatie, kort gezegd, beeld (bewegend en stilstaand) wordt steeds belangrijker. Een eigen beeldstrategie op basis van jouw merkwaarden en beeldtaal is tegenwoordig onmisbaar.

Je kunt als ondernemer of als merk niet meer zonder. Het zou, wat mij betreft, een verplicht onderdeel moeten zijn van de brandguide of het huisstijlhandboek. Want een goed beeldbeleid draagt bij aan merkbeleving. Het zorgt er voor dat je consistent communiceert en een duidelijke beeldtaal spreekt. Een goede beeldtaal laat zien wie je bent en waar je voor staat zonder dat je tekst nodig hebt.

Om de juiste beelden bij je merk te selecteren, is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in jouw merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Je moet goed weten wie je bent om dat met het juiste beeld te kunnen vangen. Dus voordat je überhaupt met het zoeken naar beelden kunt beginnen, is het belangrijk eerst wat onderzoek te doen. Zo ook naar jouw merkpersoonlijkheid. Ken je de archetypen van Jung? Daar is een blog op zich over te schrijven, dat doe ik dus niet, dus zoek ze vooral even op. En pak ze er eens bij, bekijk welke archetypen bij jouw organisatie, merk of onderneming passen. Doe dit niet alleen, maar laat ook collega’s (en nog waardevoller: je klanten) archetypes kiezen. Het levert je waardevolle informatie op over hoe jij gezien wordt. Want ben je een Jester, Everyman of Magician? En ben je dat of wil je dat graag zijn?

Wat je doet, hoe je handelt, wat je zegt en laat zien; aan de basis van dit alles staan jouw merkwaarden. Kies ze dus goed. Zo zijn je merkwaarden ook bepalend voor tekst en beeld. Of je kiest voor avontuurlijk, humor, dynamisch, energiek of traditioneel; je kunt je voorstellen dat daar stuk voor stuk andere beelden bij passen. Bijvoorbeeld onderstaande foto’s, allemaal fashion, maar dat de merkpersoonlijkheid van alle drie verschillend is, zie je zo.

Ga dus eerst aan de slag met het benoemen van je merkwaarden en ga stoeien met merkpersoonlijkheden. Zet alles eens overzichtelijk op een rij en ga voorzichtig eens opzoek naar beeld dat aansluit op de waarden die je op papier hebt gezet. Kijk in eerste instantie eens naar compositie, kleurgebruik en sfeer. Het is een eerste oefening, want goed beeld selecteren uit een beeldbank of een fotograaf briefen voor een fotoshoot, doe je uiteraard op basis van meer elementen.

Verhuisbericht: het loket op een nieuwe plek!

Hoera!

Het loket
op een nieuwe plek!

Werkplek thuis
Nelien aan het werk

Verhuisbericht:
Het Marketingloket op een nieuwe plek!

Ik heb de afgelopen maanden op veel plekken mogen werken. Zo kwam ik onder andere in Den Haag, Amsterdam, Den Bosch, Drunen, Utrecht en Tilburg. Mijn laptop en ik komen overal. Dat maakt het ondernemen voor mij ook zo leuk. Veel nieuwe plekken én nieuwe mensen ontdekken en ontmoeten. Maar mijn eigen bureau (en huis) staat vanaf nu in Den Bosch. Terug naar de plek waar ik geboren ben en waar ik, na mijn studie, een aantal jaar heb gewoond.

Dus heb je een kleine of grote marketing-vraag, waar je ook zit, mail ‘em gerust.
Ik help je graag, vanachter mijn bureau of bij jou op locatie. Net wat jij wilt.

Fijne dag!
Nelien

 

Beter scoren met e-mailmarketing: ga A/B testen!

E-mailmarketing, ga A/B testen!

Vraag jij je het volgende ook wel eens af?

  • Valt deze of juist die andere onderwerpregel beter op in de mailbox van mijn lezers?
  • Zien mijn lezers liever een grote foto of juist meerdere kleinere?
  • Lezen ze liever een interview of gewoon een artikel in de nieuwsbrief?
  • Kopen mijn lezers meer producten wanneer ik meer producten in mijn nieuwsbrief plaats of raken ze juist de draad kwijt?

Herkenbare vragen die je jezelf wel eens stelt wanneer je weer een nieuwsbrief in elkaar aan het zetten bent? Of vragen waar je het wel eens met je collega’s over hebt? We denken dat dit het beste is of dat dit het beste werkt. Vaak allemaal op onderbuikgevoel. Maar weet je dat je veel elementen van e-mailmarketing ook gewoon kunt testen?

Ik werk voor mijn opdrachtgevers met Mailchimp. In Mailchimp kun je variabelen testen. Bijv. je onderwerpregel of specifieke content. Naar een deel van je mailbestand worden allebei de varianten (A en B) gestuurd. Na een aantal uur analyseert Mailchimp welke versie beter scoort op basis van openrate of clickrate. Die versie wordt dan automatisch naar de rest van je mailbestand gestuurd. Het grootste gedeelte van je mailbestand ontvangt de meest succesvolle nieuwsbrief. Fijn, toch?

Vergeet de testen die je doet niet ergens vast te leggen. Zo weet je wat je al eens getest hebt en kun je de resultaten makkelijk terugvinden en toepassen op je volgende nieuwsbrief.

Geen idee wat je moet testen? Wat dacht je van:

  • Onderwerpregel; verstuur identieke mails met een verschillende onderwerpregel. Bijv. kort en lang. Of kies specifieke woorden die je wilt testen.
  • Afzender; verstuur je nieuwsbrief namens een persoon of namens een organisatie.
  • Inhoud/content; welke onderwerpen scoren beter? Welke onderwerpen moet je bovenaan plaatsen en welke juist niet?
  • Content/beeld; maak twee varianten (gelijke tekst) met verschillende beeld en bekijk welke variant het beste scoort.
  • Verzendtijd; welk tijdstip scoort de hoogte openingsratio?

Met mij eens sparren over jouw e-mailmarketingstrategie?
Mail me en we plannen snel een afspraak!