Etalage_offline verleiden

Was het vroeger het beeld van een mooie fysieke winkeletalage die ons moest verleiden tot het bezoeken van een winkel (en eenmaal binnen de winkelpresentatie die ons moest overhalen écht iets te kopen) is het nu van belang die verleidingstactiek op veel meer plekken in te zetten. Offline en online.

Een folder, advertentie of publicatie (offline) zonder beeld is niet meer denkbaar. Maar ook online speelt beeld de hoofdrol. Een mooie website, sterke online advertenties die ‘klik hier’ roepen, aantrekkelijke profielen op social media tot een verleidelijke webshop omgeving. It’s all about beeld.

Huisstijl & beeld

Je hebt vast een mooie huisstijl laten ontwikkelen. Een mooi logo, fijn en leesbaar lettertype en prettige tone of voice zijn de basis van alles wat je van jezelf laat zien. Maar is er binnen je huisstijl ook voldoende aandacht besteed aan beeld? Belangrijk, social media kan niet meer zonder een goede beeldstrategie. Want, het is een cliché, maar beeld zegt vaak meer dan woorden. Maak beeld een onderdeel van je huisstijl. Dit maakt het kiezen van geschikt beeldmateriaal eenvoudiger en helpt je consistent te communiceren. Of het nou om een advertentie voor een magazine gaat, je beeldselectie voor in de nieuwsbrief of je volgende foto voor social media; je beelden sluiten op elkaar aan en versterken zo de totale branding van je merk.

 

5 tips voor het ontwikkelen van jouw eigen beeldstrategie

1. Denk vanuit je onderneming. Dit beeld of verhaal wil ik van mijzelf of mijn onderneming naar buiten brengen. Dit ben ik en past bij mij of mijn merk. Zet je onderneming of merk centraal, maar vergeet je doelgroep uiteraard niet. Zoek de balans op; wie ben jij, hoe wil je gezien worden, wie is mijn doelgroep – welk beeld past het beste bij ons.

Zet je kernwaarden en merkwaarden eens op papier. Of kijk eens naar merkpersoonlijkheden (Jung).
Welk archetype past bij jouw onderneming of merk? Is bijvoorbeeld humor een merkwaarde (en je archetype ‘Jester’) dan is zwart-wit fotografie wellicht niet de meest logische keuze voor jou.

2. Ga nu, heel praktisch, op zoek naar beelden. Maak een collage van beelden die je mooi vindt. Dat kan nog ouderwets door te knippen en plakken (kan soms best even lekker zijn, computer uit en knippen en scheuren) of digitaal door bijvoorbeeld een bord aan te maken in Pinterest. Verzamel hier alle beelden en analyseer dit. Wat zie je? Een bepaalde kleurtoon, bepaald filter, bepaalde sfeer, foto’s met dezelfde elementen (altijd personen, altijd voorwerpen, altijd een handeling in beeld), foto’s vanuit een bepaald perspectief.

Is er een rode draad te ontdekken in het beeldmateriaal dat je hebt gekozen? Schrijf dit op. Probeer in een aantal uitgangspunten/ steekwoorden (of zinnen; maar het gaat om een beeldstrategie, dus wat mij betreft bevat die niet al te veel woorden) te vatten waar jouw beeldtaal straks aan moet voldoen.

3. Duik nu in je beeldbank. Bekijk je uitgangspunten en bekijk de beelden. Zoek een aantal beelden die bij je geformuleerde uitgangspunten passen. Zet dit samen in een document. Zo heb je altijd een bestandje om op terug te vallen wanneer je met beeld aan de slag moet. Duidelijke richtlijnen in woorden aangevuld met mooie voorbeelden.

4. Ga direct door je beeldbank en schoon deze op. Durf keuzes te maken. Past het beeld bij mij? Voldoet het aan de richtlijnen die ik heb opgesteld? Nee? Kun je het beeld met een bewerking/filter/uitsnede aan laten sluiten bij je uitgangspunten? Doe dat gerust, zo niet zet het beeld dan in een aparte map (of durf het te verwijderen).

Ga je je beeldbank aanvullen, deel je beeldstrategie met de stylist en fotograaf. Zo kun je eenvoudig duidelijk maken welke uitgangspunten je wilt hanteren voor nieuwe foto’s. Werk je met stockfotografie; pak dan ook je bestandje erbij en selecteer je stockbeelden op basis van de richtlijnen op papier.

5. Deel je beeldstrategie. Iedereen die namens jou of je onderneming communiceert, moet op de hoogte zijn van de nieuwe richtlijnen. Anders kun jij hard je best doen, maar kunnen anderen het behoorlijk door de war schoppen en draagt het niet bij aan de beeldvorming rond je merk. Duidt het belang van een beeldstrategie, geef ze voorbeelden en verwijs ze naar de opgeschoonde beeldbank (nodig ze uit om passende beelden te uploaden). Doe het samen. Zo bereik je meer en kun je echt strategisch bouwen aan het beeld rondom je merk.

Aan de slag met jouw beeldstrategie

Ik ben een beelddenker. Ik denk in beelden en werk graag met beelden. Probeer net anders te kijken, elke dag weer. Mijn kijk op beeld is aangewakkerd door verschillende cursussen op het gebied van etaleren, styling, fotografie en vormgeving. Een ander perspectief of het anders kaderen van beeld, kan vaak al net iets extra’s brengen. Ook wanneer je met stockmateriaal werkt.

Samen eens sparren over de beelden die jij gebruikt? Behoefte aan eenheid in je beeldbank? Of jouw huisstijl doorvertalen naar een passende beeldstrategie. Maak hieronder gebruik van het contactformulier en dan zien we elkaar snel. 

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag