Social media voor ondernemers

Je hebt een mooie website, een blog, Facebookpagina, Instagram account, Google mijn bedrijf vermelding, LinkedIn bedrijfspagina en wellicht doe je ook nog aan TikTok en Twitter? Misschien neem je zo nu en dan ook nog een Podcast of Webinar op. Kortom, er gaan heel wat uren zitten in je online aanwezigheid. Uren waarin je ook gewoon geld kunt verdienen.

Ondernemer kies gericht je social media kanalen
Laat je niet gek maken door wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Kies voor, naast het bijhouden van je website (je online visitekaartje, daar kun je niet omheen) en blog of podcast, voor het actief werken met 1 of 2 social mediakanalen. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat je eigen voorkeur niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt er voor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder  inspiratie – volhoudt.

Maak unieke content
Maak voor deze twee kanalen unieke content. De frequentie bepaal je zelf. Ben daarin realistisch; nu zit je misschien barstensvol leuke content ideeën, maar hoe zit dat over een half jaar? Kies voor een frequentie die je waar kunt maken en ook op de lange termijn vol kunt houden. Liever 1x per week inhoudelijke en kwalitatieve content dan dagelijks lege content. Bekijk hier meer tips voor jouw contentmarketingplan.

Ondernemen & social media strategie
Omdat je naast ondernemer ook niet nog eens als online marketeer aan de slag wilt binnen je eigen bedrijf raad ik je aan te werken vanuit een social media strategie. Met een strategie weet je zeker dat je consequent aan het bouwen bent aan je online zichtbaarheid in plaats van te schieten met losse flodders. En het bespaart je tijd. Je kunt doelgericht met je social media aan de slag. In je social media strategie omschrijf je jouw ideale klant (persona) voor wie je content gaat maken, geef je aan wat je doelen zijn en voor welke contentrubrieken (het werken met rubrieken maakt je het leven als ondernemer een stuk makkelijker) je kiest aangevuld met een contentplanning.

Nee, het hoeft geen mega dik plan te worden. Ik wil je juist vooral adviseren dit beknopt te houden, boven je bureau te hangen, zodat je er keer op keer naar kunt kijken en effectief en constructief met je social media aan de slag kunt gaan.

Content doorplaatsen
Mag ik dan echt maar aan de slag met twee social media kanalen? Nou, laten we voorop stellen dat je zelf de baas bent en dus zelf een keuze maakt voor het aantal kanalen. Maar je kunt je tijd maar één keer besteden, dus ik adviseer je een keuze te maken voor 1-2 social media kanalen waarvoor je nieuwe unieke content gaat maken. En waarop je actief aan de slag gaat om er alles uit te halen. Je schrijft je social media strategie voor die kanalen. Daar ligt je focus en die moeten je helpen je marketingdoelstellingen te behalen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de content die je voor die twee kanalen maakt doorplaatsen op andere kanalen zodat je ze niet helemaal links laat liggen en daar wel zichtbaar bent. Maar je ontwikkelt niets nieuws voor die kanalen.

Schreeuwen om aandacht

Niet schreeuwen,
maar wel de aandacht die je verdiend

Wanneer je niet rechtstreeks op mijn blog terecht gekomen bent, ben je wellicht bovenstaande quote tegengekomen op mijn website. Momenteel schreeuwen we met z’n allen ontzettend veel om aandacht. Vooral online; denk aan online bannering (hele page-takovers) of social media, (Facebooktijdlijnen die eigenlijk alleen nog maar uit reclame bestaan) of bekijk je mailbox even. Je ‘ongewenste’ postvak zit vast vol met reclame. Iedereen wil (en vecht om) jouw aandacht.

 

Jij hoeft niet te schreeuwen,

jij moet vooral blijven doen waar je goed in bent

Ik denk dat je niet zo hard hoeft te schreeuwen als dat wat je doet goed is. Je komt afspraken na, levert een kwalitatief product of dienst, levert de beste service en maakt verwachtingen waar of overtreft ze zelfs een beetje. Je onderscheidt je positief en valt op. Je klanten praten over je. Zij zijn jouw fans en ambassadeurs en vertellen jouw verhaal. Jij hoeft niet te schreeuwen, jij moet vooral blijven doen waar je goed in bent. En dat keer op keer opnieuw.

Dan is schreeuwen helemaal niet nodig

Uiteraard gaat niet alles vanzelf en sta je niet stil aan de zijlijn toe te kijken. Verhalen zijn er immers om te delen. Maar ga niet schreeuwen, onderbouw ze vanuit de inhoud en voorzie ze van bewijslast. Deel je ervaring en kennis. Blijf dicht bij jezelf en ben oprecht.

De combinatie van 1) de verhalen van anderen over jou en 2) jouw ervaring en kennis (bewijslast) is sterk en uniek. 

Giet deze in een manier van communiceren die bij jou, je merk of organisatie past (blijf dichtbij jezelf) en kies gericht de kanalen die passen bij jouw doelgroep, dan is schreeuwen helemaal niet nodig. 

w

De combinatie van:

1) de verhalen van anderen over jou
en 2) jouw ervaring en kennis
is ijzersterk.

Wil jij dat nou ook, maar weet je nog niet precies – hoe – dan hoor ik graag van je.
Ik help je om weg te blijven van schreeuwen, maar wel vanuit jouw waarden de juiste aandacht te genereren voor wie je bent en wat je doet.

Duurzaam ondernemen

Wil je duurzaam ondernemen?
Bekijk onderstaande drie tips om je op weg te helpen

Ondernemen en daarbij alleen maar uit zijn op heel veel geld verdienen is niet meer van nu. Klanten pikken dat niet meer. En gelukkig maar, anders zouden we allemaal ingesteld zijn op meer, meer en meer of ik, ik en ik. Ondernemen met oog voor de wereld om ons heen wordt langzaamaan de norm. Naast geld verdienen draait het ook om maatschappelijke betrokkenheid. Of je daarbij nou oog hebt voor de medemens, ons milieu, de natuur of het klimaat maakt niet uit. Consumenten, ook jouw klanten, verbinden zich liever met een bedrijf of merk (hoe groot of klein ook) dat zich inzet voor een betere wereld dan alleen maar gaat voor een nog dikkere bankrekening.

Ik zet drie tips voor je op een rij om je op weg te helpen om duurzaam te gaan ondernemen:

1) Doe wat je zegt

Hoe logisch het ook klinkt (en hoe vaak je het ook leest of hoort) toch niet iedere ondernemer ‘doet wat’ie zegt’. Wel woorden, maar geen daden. Maar dat is verleden tijd, daar prikt je klant tegenwoordig dwars door heen. Zorg er voor dat je boodschap en acties kloppen. Roep niet dat je duurzaamheid belangrijk vindt, wanneer je in een benzine-slurpende auto bij de klant voor komt rijden. En niet alleen jij, ook je personeel. Je bedrijf ben je samen met al je medewerkers; samen moeten jullie zorgen dat de klant keer op keer de juiste ervaring heeft. Al die contactmomenten met jouw bedrijf, online (social media, de website, zoekresultaten in Google) en offline (in de krant, je bedrijfspand, bedrijfswagen, tijdens iedere afspraak) vormen jouw imago. Verzin dus niets, zorg dat wat je zegt en wat je doet klopt.

2) Communiceer: wees concreet & transparant

Oké, jij wilt naast geld verdienen met je product of dienst, ook je verantwoording nemen richting de maatschappij? Op welk vlak ga je dat doen? Er is ontzettend veel mogelijk; van dierenwelzijn tot het klimaat. Zoek een thema dat bij jullie past; dat in het verlengde ligt van jullie product of dienst. Hoe logischer dit is, hoe makkelijker het wordt om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en het vol te houden. Want het is niet iets van nu, maar vooral van morgen en de dagen daarna. Ook voor de klant is het belangrijk dat de match logisch en geloofwaardig is.

Ben open, maak het concreet en communiceer transparant. Zoek niet naar grote complexe voorbeelden, maar zoek het in de kleine dingen. Een bezoek aan de klant per fiets, een duurzame verpakking (misschien zelfs wel circulair) of een rapport per mail i.p.v. geprint op papier. Kleine acties die bijdragen aan jouw duurzame imago. Tastbaar en heel concreet; je klant begrijpt en voelt waar jij mee bezig bent.

Gebruik geen wartaal maar zeg duidelijk waar je voor staat, welke doelen jullie concreet nastreven en hoe je bezig bent. Maak dit inzichtelijk op je website. Schreeuw niet, maar blijf bij jezelf, ben transparant en maak het niet mooier dan het is. Niemand verwacht dat je elke dag bergen verzet, maar iedere kleine stap is er wél eentje. Vertel daarover. Inspireer je publiek; van potentiële klant tot leverancier. Ben je er van bewust dat jullie doel niet los staat van wat je doet. Het is verweven met alle facetten van je bedrijf. Je hoeft, in de meeste gevallen, dus geen specifieke campagne op te tuigen rondom jullie doel, maar ben je er van bewust in elke social media post, nieuwsbrief of webtekst die je opstelt.

3) Partners – kijk naar je partners

Durf ook kritisch te kijken naar je samenwerkingspartners. Sluiten je samenwerkingspartners aan bij jullie MVO-doelstellingen? Waar staan je partners voor? Sluit dat aan bij jullie kernwaarden en ambities? Jij kunt ergens voor staan, maar wanneer jij al je grondstoffen inkoopt bij een leverancier die niet dezelfde normen & waarden naleeft zoals jij dat doet, ben je dan wel zo goed bezig? Zoek naar partners die bij je passen. Gevonden? Geef je partners een plek op je website. Ook zij dragen bij aan de beeldvorming van jouw bedrijf. Inspireer niet alleen je klanten maar ook leveranciers en samenwerkingspartners.

Inspiratie nodig?

Even geen inspiratie? Bekijk de Inspirerende 40 met bedrijven die impact maken. 

Zoek een
maatschappelijk thema
dat bij je past,
doe wat je zegt
& inspireer je
omgeving

Groen op kantoor | Ondernemen

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Business Model Canvas incl. voorbeeld ingevuld canvas

Of je nu gaat starten met een nieuw bedrijf of als ondernemer de belangrijkste elementen van je eigen bedrijf (intern & extern) eens op een rijtje wilt zetten, kan het Business Model Canvas (BMC) een goede optie zijn. In het BMC (A. Osterwalder, Pigneur et al. 2009) zet verschillende elementen uit jouw bedrijfsvoering in een handig overzicht. Zo kun je snel zien of je op de goede weg bent, werkzaamheden anders moet gaan doen en welke kansen er liggen. Je kunt het BMC invullen voor je gehele bedrijf, specifieke afdeling of product. En nog een voordeel; je schrijft geen uitgebreid plan, maar hebt alles lekker overzichtelijk op één vel papier. Dit nodigt ook uit om je BMC er regelmatig bij te pakken en zo nodig bij te sturen.

En hIn het Business Model Canvas kom je de volgende 9 elementen tegen:

Waardepropositie
Voor mij het belangrijkste element, de belangrijkste bouwsteen voor jouw business, je waardepropositie. Hier beschrijf je jouw product of dienst waarmee jij waarde creeert voor jouw klantgroep. Jouw unieke product of dienst lost een probleem voor de klant op of levert iets waar je klant naar op zoek is. Dit maakt jou uniek. Klanten kiezen specifiek voor jou omdat je toegevoegde waarde biedt. Denk aan gebruiksgemak, uitstekende service, prijs of kwaliteit. Ga hierover in gesprek met je klant, zij kunnen je het beste vertellen waarom zij voor jou kiezen en niet voor een andere aanbieder.

Kernpartners
Denk na met welke partners je wilt samenwerken? Er zijn wellicht partijen om je heen die jouw bedrijf snel verder kunnen helpen. Kies dus niet de eerste de beste die zich meldt, maar denk na over welke partners jou en jouw bedrijf verder kunnen helpen. Maar je mag ook kritisch zijn, kijk bijvoorbeeld naar welke partners het beste aansluiten bij jouw kernwaarden.

Kernactiviteiten
Waar ga jij je met jouw bedrijf op richten? Het gaat hier om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten? Durf hier keuzes te maken. Je kunt niet alles van A tot Z altijd zelf; soms loont het kleine onderdelen uit te besteden. Zo kun jij beter focussen op waar jij goed in bent en waar jij toegevoegde waarde kunt leveren. Focus op datgene dat jou onderscheidt van anderen.

Kernmiddelen
Kernmiddelen zijn de belangrijkste middelen die je nodig hebt om jouw businessmodel te laten slagen. Hulpbronnen die er voor zorgen dat je markt bereikt, relaties met je klanten kunt opbouwen en onderhouden en uiteraard geld kunt verdienen. Denk hierbij niet alleen aan apparatuur of financiële middelen, maar ook aan kennis, ervaring en expertise die je nodig hebt.

Klantrelaties
Hoe sta jij in contact met jouw klant? Ontmoet jij je klant face-to-face of begin je een webshop en is alles geautomatiseerd. Denk hier goed over na. Op welke manier jij contact hebt met je klant is van invloed op de indruk die jij bij de klant achterlaat. Ieder individueel contactmoment draagt bij aan de reputatie van je bedrijf en van jou als ondernemer. Zorg dus dat je de klantreis goed helder hebt en alle klantcontactmomenten goed op elkaar afstemt zodat er een 10+ klantervaring ontstaat die past bij de waarden van jouw onderneming en geld oplevert.

Kanalen
Er zijn ontzettend veel communicatie-, verkoop- en distributiekanalen. Welke zet jij om jouw klanten en jouw doelen te bereiken? Communiceer je alleen online? Verkoop je via een winkel, marktkraam, website of zelfs via social media? Je kunt je indenken dat je bedrijfsproces er anders uit ziet wanneer je verkoopt via een marktkraam dan via Instagram. Zet alles dus goed op een rij en kijk ook naar de consequenties die iedere keuze met zich mee brengt. Bekijk uiteindelijk ook of de keuze die je hier maakt aansluit bij jouw klantrelatie-strategie. Sluit dit goed op elkaar aan? Is het voor de klant logisch?

Klantsegmenten
Wie wil jij met jouw bedrijf of product bereiken? Op welke klantgroep ga jij je richten? Is dit er een of meerdere? Probeer elke groep specifiek te maken; iedere groep heeft zijn eigen wensen en pijnpunten. Hoe beter jij je klantgroep kent, hoe meer waarde je kunt leveren.

Kostenstructuur
Bij het beginnen van een bedrijf of je huidige bedrijfsvoering komen kosten kijken. Breng deze hier in kaart. Kosten voor bijvoorbeeld productontwikkeling (van ontwerpers tot grondstoffen om te kunnen produceren) maar ook aan machines, voorraad en opslag, transport, verpakking en marketing- en verkoopkosten. Wanneer je deze kosten op een rijtje hebt gezet, kun je alles eens goed bekijken; kun je ergens op besparen? Zijn er schaalvoordelen te behalen? Kun je processen misschien beter uitbesteden i.p.v. ze zelf te doen.

Inkomstenbron
Alles leuk en aardig, maar uiteindelijk begin je je bedrijf om er geld mee te verdienen. Omschrijf hier hoe je inkomsten gaat genereren met jouw product of dienst. Welk verdienmodel hanteer je; werk je met abonnementen of losse verkoop? Welke omzet moet je realiseren om van je bedrijf te kunnen leven? En hoeveel klanten heb je nodig om die omzet te genereren? Hoeveel is jouw product of dienst waard voor de klant? Denk niet alleen in geld, in een verkoopprijs, maar denk in ‘waarde’. Je biedt jouw klant ‘waarde’ door je product of dienst te leveren, hoeveel is dit voor jouw klant waard. Moet hij het anders zelf doen, neem je een grote zorg of probleem uit handen?

Het Business Model Canvas ingevuld en nu?
Nu je het complete business model canvas hebt ingevuld, kun je strategische keuzes maken. Sluiten alle elementen goed op elkaar aan? Wanneer je kiest voor andere ‘partners’ veranderd er dan iets in je kostenstructuur. Heb je de juiste kanalen voor ogen die passen bij jouw klantgroep. Voorkom dat je BMC in de lade verdwijnt en ga er juist nu mee op pad. Bespreek je BMC met mensen om je heen om te kijken waar je deze nog verder kunt optimaliseren. Samen weet je meer en kom je wellicht tot andere inzichten. 

Het BMC is geen statisch document. Het is aan te raden het zo nu en dan er weer eens bij te pakken. Het zijn kleine interne of externe dingen die er voor kunnen zorgen dat jij de koers van jouw bedrijf moet bijsturen. Wanneer je werkt vanuit je BMC krijg je snel door welke wijzigingen van invloed zijn op andere elementen binnen je bedrijf en blijf jij in control om de juiste keuzes te maken en je doelen te behalen.

Aan de slag

Zelf aan de slag met een Business Model Canvas voor jouw bedrijf? Download hier het canvas als Word-bestand en vul het direct eenvoudig in!

Business Model Canvas

Jouw unieke
waardepropositie,
verdienmodel,
middelen en
bedrijfsprocessen
overzichtelijk op een rij

Even spieken? 
Klik op de foto & bekijk een
ingevuld Business Model Canvas >>

Business Model Canvas

Maak een one pager met Adobe Spark

Ik heb wel eens gezocht, maar volgens mij liggen ze niet voor het oprapen, software om mooie online magazines te maken. Vandaar dat ik met Adobe Spark, en de tool om een one pager te maken, aan de slag ben gegaan. En ik ben enthousiast.

One pager
Het woord zegt het al; een one pager bestaat uit één enkele pagina. Het is een pagina die, wanneer je scrollt, stuk voor stuk wordt opgebouwd uit onderdelen. Tekst, foto’s en filmpjes, infographics, opsommingen en tabellen; je kunt van alles kwijt in een one pager. Het wordt op een overzichtelijke manier gepresenteerd.

Adobe Spark
Adobe Spark is gratis (de basis versie) online software om uitingen vorm te geven. Van social media posts tot flyers en posters. En dus ook one pagers. Adobe Spark geeft je vaste lay-outs waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kunt. Het invoegen van tekst en foto’s of filmpjes is eenvoudig. Qua vormgeving kun je kiezen uit verschillende lettertypes en kleuren. Ga je voor de betaalde versie, dan kun je een eigen profiel aanmaken met je huisstijl kleuren en lettertypes en je eigen logo toevoegen.

De one pager is gekoppeld aan een URL. Deze kun je eenvoudig delen in mail op social media of waar dan ook. Bonus: wanneer je inlogt in Adobe Spark kun je het aantal keer dat je one pager is bekeken zien. Toch leuk.

Voor Citymarketing ’s-Hertogenbosch maakte ik deze one pager. Het verhaal van Den Bosch kun je op papier uitschrijven, maar volgens mij draait het om beleving en gevoel, en breng je dat het beste over met beeld. Dus in deze one pager veel grote beelden en filmpjes om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen.

One pager Adobe Spark

Inspiratie

Voor de Regio Noordoost Brabant maak ik elk kwartaal een nieuwsbrief met Adobe Spark in de vorm van een one pager. De URL wordt eenvoudig gedeeld op intranet, in de mail, websites en social media. De nieuwsbrief zit bomvol visuele content; van mooi beeld tot filmpjes en illustraties.

Vijf tips voor jouw content marketing plan

Content marketing is hot. Je moet aan de slag met content. Maar waar begin je? Ben je er bewust van dat ‘content’ op zich niets nieuws is, als het goed is, communiceer je al met je doelgroep. Een content marketing strategie helpt je verder te kijken dan simpelweg een bericht publiceren. Het helpt je met het wat, hoe, waar en waarom van je bericht zodat het jou uiteindelijk meer oplevert.

Planner & koffie
Fotografie, contentproductie, content, film
Social media resultaten meten

Bekijk de tips: 

1. Ben creatief

Wat wil je vertellen. En op welke manier kun jij je boodschap het beste overbrengen. Heeft het heel wat uitleg nodig? Misschien kun je het dan beter in beelden uitleggen. Een animatie of video. Of volstaat een infographic. Denk bijvoorbeeld eens aan lijstjes (tips, do’s & dont’s, jouw favorieten) of ga voor een interview of quotes. Denk goed na over de beste manier om jouw boodschap over te brengen aan je publiek.

2. Ben realistisch & denk aan haalbaarheid

Maak jezelf niet gek. Ben realistisch. Alle content moet gemaakt worden. Een tekst is te schrijven, maar een animatie maken vraagt alweer om meer inspanning. Houd je plannen dus uitvoerbaar en ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

3. Plan

Maak het jezelf makkelijk: werk met een planning. Er zijn ontzettend veel planningen online te vinden. Kijk wat jij prettig vindt. Wanneer je een volledig overzicht hebt van wat je, wanneer, voor wie, op welk kanaal, online gaat zetten, behoud je overzicht, werk je vanuit een structuur en kun je vooruit werken. Nog meer tijd besparen? Plan je posts in via bijvoorbeeld Later, Buffer of Hootsuite. Zij plaatsen je post op het moment dat jij dat wilt. Of nog mooier, ze denken met je mee en bepalen voor jou het tijdstip waarop je meeste volgers online zijn. 

4. Ben ‘social’

Bedenk je goed dat het niet ophoudt bij het plaatsen van een post of het schrijven van een blog. Wanneer je goede content maakt, is de kans groot dat je daar likes en reacties (vragen!) op krijgt. Beantwoord vragen, bedank en like leuke reacties. Social media heet niet voor niets social. Je zult je ‘social’ moeten gedragen om het maximale uit je social media kanaal te halen.

5. Observeer, meet & optimaliseer

Na het plaatsen van een post is het niet klaar. Nee, houd je post in de gaten. Kijk wat er gebeurt. Zowel in analytics als bij je bericht. Kliks vertellen je wat, maar reacties op je post vertellen je vaak meer. Maak regelmatig eens een korte analyse; welk bericht scoorde het beste de afgelopen tijd, kijk daarbij naar likes, reacties en engagement. Ga daar op door. Je hoeft echt niet keer op keer het wiel uit te vinden, zet in wat goed is en blijf optimaliseren.

Kom je er alleen niet helemaal uit?

Heb je behoefte aan ondersteuning bij het schrijven van jouw content marketing plan?
Of wil je eens samen brainstormen? Of gewoonweg eens een frisse blik op jouw content plan?