Weerstand | Gedragsverandering

Wanneer je een campagne wilt ontwikkelen of product wilt lanceren start je met onderzoek naar je doelgroep. Wie is jouw doelgroep? Wat zijn specifieke kenmerken van jouw doelgroep? Welk taal- en beeldgebruik past bij jouw doelgroep. We proberen zo veel mogelijk over onze doelgroep te weten te komen en in kaart te brengen. Bijvoorbeeld in de vorm van een persona. Heel waardevol om alle stappen die je zet te toetsen aan jouw doelgroep.

Weerstand herkennen & weerleggen
We gaan er vaak vanuit dat jouw doelgroep blij is met wat je maakt of communiceert. Maar denk je, vooraf, ook wel eens aan de weerstand die ze kunnen hebben?

Ik werk veel voor (semi-) overheidsinstellingen en dan voornamelijk gericht op duurzaamheid, klimaat en milieu. Ik schrijf plannen om het klimaat- en waterbewustzijn van inwoners te vergroten en ontwikkel campagnes en acties om inwoners daadwerkelijk aan te zetten tot ‘handelen’ (schaf een regenton aan, koppel die regenpijp af of leg een groendak aan). Onderwerpen waar niet elke inwoner op zit te wachten. Of onderwerpen waar iedereen een eigen duidelijke mening over heeft.

Daarbij denk ik uiteraard na over mijn doelgroep. Wie is dat? Welke gemeenschappelijke kenmerken hebben zij? Voornamelijk mannen of vrouwen? Welke leeftijdsgroep? Hoe kan ik ze het beste bereiken? Zitten ze op social?

Vanaf nu komt daar dus bij dat ik nadenk over weerstand. Welke weerstand kan mijn doelgroep hebben ten aanzien van mijn actie? En hoe kan ik het beste inspelen op/ omgaan met die weerstand. Wat wordt mijn communicatieboodschap?

Training gedragsverandering
Nadenken over weerstand heb ik geleerd tijdens de tweedaagse training gedragsverandering. Daar leerde ik welke verschillende vormen van weerstand er zijn en hoe je op elke weerstand anders moet inspelen. Blijven strooien met argumenten of cijfers heeft soms zin, soms ook niet. Goed om te weten wanneer je wat moet doen om jouw doelgroep ‘mee’ te krijgen.

Samen eens sparren over jouw uitdaging en weerstanden die daarbij een rol kunnen spelen?
Ik denk graag met je mee. Stuur me gerust een berichtje

Een e-mailnieuwsbrief die scoort!

E-mail

Hoeveel e-mailnieuwsbrieven krijg jij elke dag in je Inbox binnen? En misschien dat nog wel geen eens, maar blijven ze allemaal in je SPAM steken. Het is dus best een opgave om tussen al die mails op te vallen. Je maandelijkse e-mailnieuwsbrief op de automatische piloot opstellen, is niet meer voldoende. Als e-mailmarketeer moet je creatief zijn en aan de slag met data. En dat laatste, data slaan we vaak over, ik zet wat punten voor je op een rijtje en hoop je zo toch te kunnen motiveren eens wat vaker in je e-mail statistieken te duiken.

Succesvolle e-mailnieuwsbrief opstellen,
dan is data is jouw vertrekpunt

Ik zei het al; niet het leukste onderdeel, maar wel zo belangrijk. Cijfers. Of nog erger: statistieken. Wanneer ik een nieuwe e-mailnieuwsbrief moet gaan maken, kijk ik eerst naar de cijfers. Welke nieuwsbrief scoorde goed qua opens? Welke items scoren goed qua clicks. Zo pik ik de succesvolle items eruit en neem die mee in mijn volgende nieuwsbrief. Enkele tips om eens goed te kijken naar je openingspercentage en je clicks.

Verbeteren van je openingspercentage

– Hoe wordt de afzender van de mail weergegeven? Standaard hallo@hetmarketingloket.nl of heb je dit gepersonaliseerd in bijvoorbeeld Nelien van Het Marketingloket. Het zijn kleine dingen, maar het maakt nog al verschil.

– Bekijk welke onderwerpregels het beste scoorden? Kun je daar een patroon in ontdekken? Welke woorden gebruikte je?

– Het tijdstip van versturen. Heb je een vaste dag? Vast moment? Of doe je maar wat? Experimenteer welke dag voor jou het beste is om jouw e-mailnieuwsbrief te versturen.

Verbeteren van je clicks

– Kijk goed naar de mails en bekijk welke onderdelen het beste scoorden: wordt er het meest geklikt op afbeeldingen? Of op tekstlinks? Maak je gebruik van buttons? Welke kleuren gebruik je? Zijn alle onderdelen van je nieuwsbrief klikbaar? Video?

– Kijk goed naar je inhoud: welke onderwerpen scoorden goed?

– Zijn dat berichten waarin je portfolio centraal staat (je werk of een interview met je opdrachtgevers) of juist je team? Of krijgen de nieuwsitems over je producten of diensten de meeste clicks? Inventariseer welke onderwerpen het goed doen in je nieuwsbrief.

Best wat werk, maar alles wat je opmerkt is waardevol en verhoogt de kans meer succes bij je volgende nieuwsbrief. Zet de belangrijkste punten voor jou in een dashboard. Simpel Excel document is al voldoende. Werk dit elke keer bij. Zo blijft het behapbaar qua tijd en kun je stap voor stap je e-mailmarketing optimaliseren.

Denk je ‘dat is belangrijk en wil ik ook’ maar kom je er niet aan toe, stuur me een berichtje.
Een analyse van jouw e-mailmarketing kost niet veel tijd en vraagt een kleine investering die je snel weer terug hebt verdiend wanneer jij alleen nog maar ‘kick-ass’ nieuwsbrieven de deur uit doet. Succes!

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Freelance marketeer

Ik, als freelance marketeer,
ben je tijdelijke marketing collega

Ja, je leest het goed; ik kan tijdelijk jouw marketing collega zijn.
Als freelance marketeer word ik benaderd voor korte, eenmalige opdrachten, maar ook voor opdrachten waarbij ik langer onderdeel ben van een team. Voor het invullen van bijvoorbeeld een verlof of gewoonweg omdat je wel wat extra handjes en hersens kunt gebruiken binnen het team óf een specifieke opdracht hebt liggen waar je zelf maar niet aan toe komt. Zo heb ik de afgelopen tijd een zwangerschapsverlof mogen invullen als marketeer & storyteller bij Discovered in Den Haag. En vervang ik nu tijdelijk de online marketeer van het Servicebureau Kinderopvang in Tilburg. Maar ben ik ook structureel een aantal uur in de week ingezet om denbosch.nl te ontwikkelen en de contentstroom op gang te brengen.

Freelance marketeer

Als marketeer met meer dan tien jaar marketing- en communicatie ervaring bij commerciële en niet- commerciële organisaties, zowel aan de klant- als bureauzijde, heb ik in heel wat marketingopdrachten mogen uitvoeren. On- en offline en van strategie tot uitvoering. Je kunt mij nu dan ook als freelance marketeer voor allerlei marketing werkzaamheden inhuren.

Snel inwerken

Ik vind het leuk om een aantal maanden in een team mee te draaien en merk dat ik met mijn frisse blik van buitenaf vaak iets extra’s kan brengen. Doordat ik in mijn rol als freelancer regelmatig moet schakelen tussen opdrachten en afwisselend met veel verschillende dingen bezig ben, merk ik dat ik mij snel nieuwe informatie en processen eigen kan maken en dus snel ingewerkt ben binnen team. Handig voor een opdrachtgever wanneer hij of zij tijdelijk iemand nodig heeft.

Frisse blik

Het is voor mij elke dag en in elke opdracht een vanzelfsprekendheid om iets extra’s te brengen. Ik denk graag, ook wanneer ik langer aan een project verbonden ben, verder dan de vraag. Volgens mij is dat ook een meerwaarde wanneer je iemand van buitenaf inschakelt. Een brede en frisse blik en geen ‘we doen het altijd zo, dus nu ook’ maar nieuwe energie, creativiteit en ideeën.

Flexibel inzetbaar

Afhankelijk van de opdrachten in mijn agenda ben ik voor 2 tot 3 vaste dagen in de week inzetbaar op locatie. Eventueel aangevuld of afgewisseld met thuiswerken. Hele dagen, halve dagen. Net zoals het jou het beste uitkomt. Ik ben flexibel en denk graag met je mee om voor ons allebei tot de beste oplossing te komen.

Word ik tijdelijk jouw nieuwe collega?

Dan leg ik, voordat ik begin, onze afspraken graag goed vast in een overeenkomst zodat we allebei weten waar we aan toe zijn. Transparant, inzichtelijk en helder voor ons allebei. Zo werk ik graag.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Wat doe jij als ondernemer nog offline?

Online is booming…
Social media is booming…
En offline dan?

We kunnen niet meer om online marketing heen. Je zult online aanwezig moeten zijn om niet ‘vergeten’ of ‘over het hoofd gezien’ te worden. Maar offline dan? Vergeten we niet af en toe de kracht van offline. Gewoon een kaartje of flyer in de bus? Iets tastbaars, iets wat je kunt bekijken zonder scherm.

Slow branding

Ik ben van mening dat offline zeker niet ‘geweest’ is. Waarom zouden Fonq, de Bijenkorf, Van de Valk Exclusief, Simone Levelt of zelfs cateraar ‘Appèl’ anders een luxe magazine uitbrengen? Geen vluchtige communicatie, maar rijke content brengen in verzorgd magazinevorm. De lezer kan dan lekker thuis op z’n gemak, met een kop koffie, door het magazine bladeren en artikelen lezen. Een relaxmoment. Die hebben we niet dagelijks, hoe mooi is het als jij als merk op dat moment de volle aandacht hebt van de lezer. En hopelijk maak je een bewaarexemplaar, met inspirerende artikelen en mooie vormgeving, en beland je niet in de papierbak. Maar word jouw magazine later nog eens opgepakt. Niks snel snel. Slow branding.

Offline marketing

Post

En post, een kaartje? De cijfers van POSTNL laten duidelijk zien dat de postbezorging jaar op jaar terugloopt. Valt een kaartje van jou in de brievenbus van je doelgroep dan juist nu niet extra op?

Uiteraard begrijp ik dat een kaartje naar je klanten of het maken en verspreiden van een magazine veel meer kost dan de inzet van social media. Maar qua effectiviteit en duurzaamheid is het wellicht niet verkeerd eens na te denken over het toevoegen van een offline component aan je marketinginspanningen. De juiste mix van on- en offline middelen, afgestemd op jouw doelgroep, kunnen elkaar versterken en zo samen succesvol zijn.

Dus mocht je weer eens in de weer zijn met je marketingplan > denk ook eens aan offline.

samen kijken hoe we offline aan jouw marketingaanpak kunnen toevoegen?

Of heb je een andere vraag voor mij?
Vul hieronder je gegevens in en je hoort snel van mij!

Merkwaarden & beeld

Merkwaarden

Visuele communicatie, kort gezegd, beeld (bewegend en stilstaand) wordt steeds belangrijker. Een eigen beeldstrategie op basis van jouw merkwaarden en beeldtaal is tegenwoordig onmisbaar.

Je kunt als ondernemer of als merk niet meer zonder. Het zou, wat mij betreft, een verplicht onderdeel moeten zijn van de brandguide of het huisstijlhandboek. Want een goed beeldbeleid draagt bij aan merkbeleving. Het zorgt er voor dat je consistent communiceert en een duidelijke beeldtaal spreekt. Een goede beeldtaal laat zien wie je bent en waar je voor staat zonder dat je tekst nodig hebt.

Om de juiste beelden bij je merk te selecteren, is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in jouw merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Je moet goed weten wie je bent om dat met het juiste beeld te kunnen vangen. Dus voordat je überhaupt met het zoeken naar beelden kunt beginnen, is het belangrijk eerst wat onderzoek te doen. Zo ook naar jouw merkpersoonlijkheid. Ken je de archetypen van Jung? Daar is een blog op zich over te schrijven, dat doe ik dus niet, dus zoek ze vooral even op. En pak ze er eens bij, bekijk welke archetypen bij jouw organisatie, merk of onderneming passen. Doe dit niet alleen, maar laat ook collega’s (en nog waardevoller: je klanten) archetypes kiezen. Het levert je waardevolle informatie op over hoe jij gezien wordt. Want ben je een Jester, Everyman of Magician? En ben je dat of wil je dat graag zijn?

Wat je doet, hoe je handelt, wat je zegt en laat zien; aan de basis van dit alles staan jouw merkwaarden. Kies ze dus goed. Zo zijn je merkwaarden ook bepalend voor tekst en beeld. Of je kiest voor avontuurlijk, humor, dynamisch, energiek of traditioneel; je kunt je voorstellen dat daar stuk voor stuk andere beelden bij passen. Bijvoorbeeld onderstaande foto’s, allemaal fashion, maar dat de merkpersoonlijkheid van alle drie verschillend is, zie je zo.

Ga dus eerst aan de slag met het benoemen van je merkwaarden en ga stoeien met merkpersoonlijkheden. Zet alles eens overzichtelijk op een rij en ga voorzichtig eens opzoek naar beeld dat aansluit op de waarden die je op papier hebt gezet. Kijk in eerste instantie eens naar compositie, kleurgebruik en sfeer. Het is een eerste oefening, want goed beeld selecteren uit een beeldbank of een fotograaf briefen voor een fotoshoot, doe je uiteraard op basis van meer elementen.

Kleur. Ik houd ervan.

Ik ben fan van kleur.
Je zult mij zelden zwart zien dragen.
Qua kleding, maar ook voor mijn huis en in de tuin kies ik voor kleur.
Lastige is dan alleen dat er zoveel van is. En zoveel moois.
Ik ben echt een groen-meisje, vandaar dat dat ook de hoofdkleur is van mijn huisstijl. Je kunt maar beter iets kiezen wat je mooi vindt wanneer je er elke dag mee gaat werken.
Maar ik ben daarnaast ook fan van geel, rood, blauw. Roep maar, en ik zeg vast en zeker: mooi! (Dat roep ik trouwens ook bij een toffe zwart wit foto…)

Ook fan van kleur? Neem dan eens een kijkje bij:

Pantone
ook op Instagram elke dag een heleboel kleur

Colorhunt 
en elke dag een toffe kleurencombinatie op Facebook 

En benieuwd naar kleurtrends?
Kijk hier voor nog meer kleurinspiratie!

Kleur moodboard