Content marketing is hot. Je moet aan de slag met content. Maar waar begin je? Ben je er bewust van dat ‘content’ op zich niets nieuws is, als het goed is, communiceer je al met je doelgroep. Een content marketing strategie helpt je verder te kijken dan simpelweg een bericht publiceren. Het helpt je met het wat, hoe, waar en waarom van je bericht zodat het jou uiteindelijk meer oplevert.

Planner & koffie
Fotografie, contentproductie, content, film
Social media resultaten meten

Bekijk de tips: 

1. Ben creatief

Wat wil je vertellen. En op welke manier kun jij je boodschap het beste overbrengen. Heeft het heel wat uitleg nodig? Misschien kun je het dan beter in beelden uitleggen. Een animatie of video. Of volstaat een infographic. Denk bijvoorbeeld eens aan lijstjes (tips, do’s & dont’s, jouw favorieten) of ga voor een interview of quotes. Denk goed na over de beste manier om jouw boodschap over te brengen aan je publiek.

2. Ben realistisch & denk aan haalbaarheid

Maak jezelf niet gek. Ben realistisch. Alle content moet gemaakt worden. Een tekst is te schrijven, maar een animatie maken vraagt alweer om meer inspanning. Houd je plannen dus uitvoerbaar en ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

3. Plan

Maak het jezelf makkelijk: werk met een planning. Er zijn ontzettend veel planningen online te vinden. Kijk wat jij prettig vindt. Wanneer je een volledig overzicht hebt van wat je, wanneer, voor wie, op welk kanaal, online gaat zetten, behoud je overzicht, werk je vanuit een structuur en kun je vooruit werken. Nog meer tijd besparen? Plan je posts in via bijvoorbeeld Later, Buffer of Hootsuite. Zij plaatsen je post op het moment dat jij dat wilt. Of nog mooier, ze denken met je mee en bepalen voor jou het tijdstip waarop je meeste volgers online zijn. 

4. Ben ‘social’

Bedenk je goed dat het niet ophoudt bij het plaatsen van een post of het schrijven van een blog. Wanneer je goede content maakt, is de kans groot dat je daar likes en reacties (vragen!) op krijgt. Beantwoord vragen, bedank en like leuke reacties. Social media heet niet voor niets social. Je zult je ‘social’ moeten gedragen om het maximale uit je social media kanaal te halen.

5. Observeer, meet & optimaliseer

Na het plaatsen van een post is het niet klaar. Nee, houd je post in de gaten. Kijk wat er gebeurt. Zowel in analytics als bij je bericht. Kliks vertellen je wat, maar reacties op je post vertellen je vaak meer. Maak regelmatig eens een korte analyse; welk bericht scoorde het beste de afgelopen tijd, kijk daarbij naar likes, reacties en engagement. Ga daar op door. Je hoeft echt niet keer op keer het wiel uit te vinden, zet in wat goed is en blijf optimaliseren.

Kom je er alleen niet helemaal uit?

Heb je behoefte aan ondersteuning bij het schrijven van jouw content marketing plan?
Of wil je eens samen brainstormen? Of gewoonweg eens een frisse blik op jouw content plan?