Noem me een ouderwetse marketeer, maar regelmatig heb ik het nog over de marketingmix, oftewel de p’s. In veel gesprekken met ondernemers breng ik ze wel een keer ter sprake. Want ook al ben je niet van plan een dik marketingplan te schrijven, soms kan het toch echt even helpen om jouw onderneming en plannen langs de verschillende p’s te leggen en jouw ideale marketingmix te bepalen.
Want of je nou gaat starten met ondernemen of een nieuw product of dienst aan het ontwikkelen bent, nadenken over je product, prijs, plaats, promotie en misschien wel personeel en proces is dan wel een goed idee.
De marketingmix, oftewel de vier p’s helpen je:
– Na te denken over verschillende aspecten van jouw product of dienst (waar je wellicht anders niet aan gedacht had) zodat je dit gericht op jouw doelgroep optimaal kunt aanscherpen.
– De ideale marketingmix te bepalen. Vooraf je aanpak bepalen, helpt je op koers te blijven en gerichte keuzes te maken.
– Jouw product of dienst goed in de markt te kunnen zetten.
Ik zet dus met alle liefde de vier -basis-p’s voor je op een rijtje:
Product
Omschrijf je product; wat voor product of dienst ga je aanbieden?
Wat maakt jouw product uniek? Voor wie maak je jouw product? Welke probleem van je doelgroep los je hiermee op?
Hoe gaat jouw product zich onderscheiden van andere producten in de markt?
Prijs
Voor welke prijs ga jij je product aanbieden? En welke waarde heeft jouw product voor je klant? Welke prijs vragen concurrenten voor vergelijkbare producten? Schaffen klanten eenmalig iets aan of werk je met een strippenkaart of abonnement? Welk verdienmodel hanteer je? Geef je korting of juist niet? En hoe zit het aan de inkoopkant; voor welke prijs kun jij je product maken of je dienst leveren? Wat verdien jij er op?
Plaats
We verkopen onze producten en diensten allang niet meer alleen in fysieke winkels. Hoe ga jij je product of dienst verkopen? En waar? Open je een eigen winkel of webshop, verkoop je via je eigen social media kanalen of ga je verkopen bij bol.com? Of vraagt jouw product of dienst meer om persoonlijke 1-op-1 verkoop? Waar winkelt jouw doelgroep?
Promotie
Op welke manier ga jij jouw product of dienst aan de man brengen? Welke middelen zet je in? Kies je voor online of offline?
Wat is voor jou de ideale middelenmix om je doelgroep te bereiken?
Creëer jouw unieke marketingmix
De eerste vier p’s (product, prijs, plaats en promotie) gaan way back. Ze zijn bedacht in 1960. Daarna zijn er steeds weer meer p’s aan toegevoegd. Je hebt vast ook wel gehoord van presentatie, personeel en proces. Kies, naast bovenstaande vier p’s, de p’s die voor jouw bedrijf van toepassing zijn om tot een compleet plaatje te komen dat uniek is voor jouw bedrijf. Creëer jouw eigen marketingmix en maak er geen standaard invuloefening van.
Tip! Leg je kernwaarden (heb je ze nog niet? Check de lijst met kernwaarden in mijn blog) ook eens naast je marketingmix. Wil je aan een sterk merk bouwen? Dan moeten je kernwaarden en marketingmix op elkaar aansluiten.