Prijs en waarde is niet hetzelfde

Prijs en waarde

Prijs en waarde zijn niet hetzelfde. Iets wat je wat mij betreft altijd in je hoofd moet houden wanneer je producten of diensten aanbiedt. Een nieuw logo, pakkende slogan of nieuwe huisstijl kan voor jou een paar uur werk zijn maar voor je opdrachtgever van onschatbare waarde. ⁠

Dus bekijk het, wanneer je weer een offerte of prijsopgave moet maken, eens van de andere kant; wat is mijn product of dienst waard voor de ontvanger? En op basis van die waarde bepaal jij je prijs 💎⁠

Met stip op 1 bij jouw klant

Met stip op 1 bij jouw klant

Om succesvol te ondernemen heb je klanten nodig. Daar kunnen we niet omheen. En om je succes niet 100% van één klant af te laten hangen, gaan we ervanuit dat je meerdere klanten nodig hebt en het allerliefst komen zij natuurlijk vaker bij je terug. ⁠

Om die lange termijn relatie met je klanten op te bouwen,
is het belangrijk dat jij favoriet wordt in het brein en hart van je klanten. ⁠

Klinkt misschien wat technisch, maar het komt er op neer dat je wilt dat jouw klanten direct aan jou denken 💭 wanneer zij een product willen aanschaffen dat jij verkoopt. Het verkrijgen van die plek (het liefst natuurlijk met stip op nr. #1️⃣) in het hoofd van jouw klanten noemen we positioneren.⁠

Bij positioneren draait het dus om:⁠

1️⃣ met jouw onderneming en producten relevant te zijn voor je klanten en⁠
2️⃣ voldoende op te vallen en onderscheidend te zijn van alle anderen om je heen.⁠

Om te toetsen of je relevant en uniek bent, kijk je uiteraard naar je eigen onderneming en jouw doelgroep maar denk ook aan je concurrenten en relevante trends en kansen in de markt. ⁠

Ingewikkeld? Nee, het is echt geen hogere wiskunde. Ik denk zelfs dat je heel veel informatie al in je hoofd hebt zitten. ⁠

Waardevol? Ja! Dus pak pen en papier en zet alles eens op een rijtje. Schrijf en teken en kom zo tot nieuwe inzichten. ⁠

Werken aan jouw
nr. 1 positie?

Wil je samen met mij werken aan jouw nummer 1 positie? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Geef je doelgroep een gezicht

Aan wie denk jij wanneer je aan je doelgroep denkt?

Geef je doelgroep een gezicht. Doen hoor.

Het maakt marketing zoveel makkelijker. Stop daarbij niet met het verzamelen van alle demografische gegevens (geslacht, leeftijd, beroep, gezinssamenstelling) van jouw doelgroep, maar denk ook eens een stap verder, denk aan:⁠

– Welke tijdschriften leest jouw doelgroep?⁠
– Welke tv-zenders kijkt jouw doelgroep?⁠
– Welke kledingmerken draagt jouw doelgroep?⁠
– Wat voor auto rijdt jouw doelgroep?⁠
– Welke hobby’s heeft jouw doelgroep?⁠

Wat soms nog beter werkt, is het denken in personen. Dus vertel me eens, wie zie jij voor je wanneer je aan jouw doelgroep denkt: je beste vriendin? Je tante, neefje of buurvrouw?⁠

Bekijk het eens van de andere kant

Ik kan soms nog wel eens vastlopen. Ergens mee stoeien en uiteindelijk nog maar weinig vooruit komen. Alles een keer wegleggen, een dag later weer oppakken en weer opnieuw alles bekijken. En vaak het is het puur gevoel; voelt het nét nog niet goed genoeg. Mijn tip! Bekijk het eens van een andere kant. Ik merk dat het mij ontzettend goed helpt om van een ok-plan een top-plan te maken. ⁠

Of het daarbij nou gaat om een plan dat ik aan het opstellen ben wat het net nog niet helemaal is of ik ben aan het schrijven maar worstel met iedere letter of ik moet gewoonweg tot nieuwe ideeën komen, mijn invalshoek veranderen helpt me vaak. ⁠

Een andere invalshoek⁠
Die invalshoek kan je doelgroep zijn (altijd goed, je verplaatsen in je doelgroep) maar soms kan een stap verder gaan je ook helpen: ik sta voor makkelijke marketing; met welke woorden zou ik positioneren aan mijn nichtjes uitleggen? Of wanneer je tot nieuwe ideeën wilt komen, verander de omstandigheden; wat als je onbeperkt budget zou hebben of juist helemaal geen budget, wat wanneer je anno nu alleen nog maar offline mocht communiceren of wat doet het met je idee wanneer we alleen nog maar altijd zomer zouden hebben? Verander seizoenen, ga terug in de tijd, denk groots of juist heel klein en dichtbij; bekijk het gewoon eens van een andere kant. ⁠


Kom je er alleen niet uit? Kun je wel een frisse blik van buitenaf gebruiken?
Je bent altijd welkom. Ik denk graag met je mee. Een paar extra ogen die meelezen, brengt plannen ook vaak verder. Succes! ⁠

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Kernwaarden incl. lijst

Kernwaarden
lijst kernwaarden (pdf)

Nee ondernemer, ook jij kunt niet zonder kernwaarden!

Want wanneer je kiest voor…⁠
avontuurlijk ⁠
of zorgzaam ⁠
of degelijk ⁠
of juist exclusief⁠
… het geeft stuk voor een stuk een hele andere invulling aan alles wat je doet en hoe je dat doet. Het zijn de belangrijkste waarden binnen je bedrijf. ⁠Daarom heb ik een handige kernwaarden lijst voor je opgesteld! (Zie download hieronder!)

Ze geven je richting, focus en houvast. Voor alle keuzes die jij als ondernemer moet maken (van het kiezen van beeld voor je volgende Insta-post, productontwikkeling of het werven van een nieuwe collega) kun jij terugvallen op je kernwaarden. Past het bij mijn kernwaarden, dan klopt het en moeten we ervoor gaan. Past het niet helemaal, kun je het aanpassen zodat het wel past? ⁠

Voor sterke merken zijn kernwaarden leidend in alles wat ze doen. Ze handelen en communiceren consistent. Gedreven vanuit waarden. Waarom? Omdat het van A tot Z klopt wat ze doen. Dat merken jij en ik als consument. Daardoor hebben wij vertrouwen in het merk en kopen we graag bij ze. 

Denk maar eens aan Coolblue. Alles voor een glimlach. Van de over-de-top-service tot knalblauwe bezorgfietsen en auto’s, alle online keuzehulp, de gezellige teamuitjes, uitgebreide assortiment, de vrolijke reclame. Het klopt van A tot Z…

Dus hang jouw lijst met kernwaarden boven je bureau. En bedenk je bij alles wat je wilt gaan doen, hoe het aansluit op jouw gekozen kernwaarden. Welke communicatiemiddelen zet je in? Welke teksten of beelden passen erbij? Past je assortiment er goed bij? Je verpakkingsmaterialen? Nieuw personeel?

Doen hoor. Kernwaarden zijn niet alleen voor grote bedrijven. Voor iedere ondernemer geeft het houvast. Je hebt een basis om op te bouwen. Hartstikke handig wanneer je het mij vraagt.

 

Aan de slag met jouw kernwaarden?
Gebruik de kernwaarden lijst & kies de jouwe!

Heb je nog geen kernwaarden of wil je ze eens opnieuw onder de loep nemen? Download hieronder de lijst (pdf) met kernwaarden en ga ermee aan de slag. Kies de waarden die bij jou en bij je bedrijf passen. Succes!

Marketingmix

Noem me een ouderwetse marketeer, maar regelmatig heb ik het nog over de marketingmix, oftewel de p’s. In veel gesprekken met ondernemers breng ik ze wel een keer ter sprake. Want ook al ben je niet van plan een dik marketingplan te schrijven, soms kan het toch echt even helpen om jouw onderneming en plannen langs de verschillende p’s te leggen en jouw ideale marketingmix te bepalen. ⁠

Want of je nou gaat starten met ondernemen of een nieuw product of dienst aan het ontwikkelen bent, nadenken over je product, prijs, plaats, promotie en misschien wel personeel en proces is dan wel een goed idee.

De marketingmix, oftewel de vier p’s helpen je:

– Na te denken over verschillende aspecten van jouw product of dienst (waar je wellicht anders niet aan gedacht had) zodat je dit gericht op jouw doelgroep optimaal kunt aanscherpen.
– De ideale marketingmix te bepalen. Vooraf je aanpak bepalen, helpt je op koers te blijven en gerichte keuzes te maken.
– Jouw product of dienst goed in de markt te kunnen zetten.

Ik zet dus met alle liefde de vier -basis-p’s voor je op een rijtje:

Product
Omschrijf je product; wat voor product of dienst ga je aanbieden?
Wat maakt jouw product uniek? Voor wie maak je jouw product? Welke probleem van je doelgroep los je hiermee op?
Hoe gaat jouw product zich onderscheiden van andere producten in de markt?

Prijs
Voor welke prijs ga jij je product aanbieden? En welke waarde heeft jouw product voor je klant? Welke prijs vragen concurrenten voor vergelijkbare producten? Schaffen klanten eenmalig iets aan of werk je met een strippenkaart of abonnement? Welk verdienmodel hanteer je? Geef je korting of juist niet? En hoe zit het aan de inkoopkant; voor welke prijs kun jij je product maken of je dienst leveren? Wat verdien jij er op?

Plaats
We verkopen onze producten en diensten allang niet meer alleen in fysieke winkels. Hoe ga jij je product of dienst verkopen? En waar? Open je een eigen winkel of webshop, verkoop je via je eigen social media kanalen of ga je verkopen bij bol.com? Of vraagt jouw product of dienst meer om persoonlijke 1-op-1 verkoop? Waar winkelt jouw doelgroep?

Promotie
Op welke manier ga jij jouw product of dienst aan de man brengen? Welke middelen zet je in? Kies je voor online of offline?
Wat is voor jou de ideale middelenmix om je doelgroep te bereiken?

Creëer jouw unieke marketingmix

De eerste vier p’s (product, prijs, plaats en promotie) gaan way back. Ze zijn bedacht in 1960. Daarna zijn er steeds weer meer p’s aan toegevoegd. Je hebt vast ook wel gehoord van presentatie, personeel en proces. Kies, naast bovenstaande vier p’s, de p’s die voor jouw bedrijf van toepassing zijn om tot een compleet plaatje te komen dat uniek is voor jouw bedrijf. Creëer jouw eigen marketingmix en maak er geen standaard invuloefening van.

Tip! Leg je kernwaarden (heb je ze nog niet? Check de lijst met kernwaarden in mijn blog) ook eens naast je marketingmix. Wil je aan een sterk merk bouwen? Dan moeten je kernwaarden en marketingmix op elkaar aansluiten.

 

Samen jouw unieke marketingmix bepalen?

Je marketingmix vaststellen doe je gelukkig niet elke dag. Daarom kan ik het mij voorstellen dat het fijn is om het samen te doen en/of jouw mix eens aan een expert voor te leggen. Doen, met mij of iemand anders, een frisse blik helpt je altijd verder. Succes!