Hoe maak je een marketingplan?

In een goed marketingplan staan je marketingdoelstellingen, jouw unieke strategie om die doelstellingen te gaan behalen, de marketingactiviteiten die je daarvoor moet gaan inzetten en welk budget je daarvoor hebt. Idealiter maak je dus niet alleen bij het starten van je bedrijf een marketingplan, maar vaker. Misschien wel elk jaar. Een marketingplan zorgt ervoor dat je keuzes maakt over jouw marketingacties voor de komende periode. Het geeft je richting en houvast. Best wel heel fijn om te hebben dus.

Een marketingplan maken? Dit staat erin:

1. DE OMGEVINGSANALYSE
Start met analyse van de externe omgeving. Oftewel, de markt waarin je actief bent.
Verdiep je in de markt waarin je actief bent, breng je concurrenten in kaart en doe onderzoek naar relevante trends en ontwikkelingen voor jouw bedrijf. Alles dat relevant is voor jouw business noteer je. Zo ontstaat er stap voor stap een volledige externe omgevingsanalyse.

Denk aan: ben je heel lokaal actief (bijv. een kapper of schilder) – je gaat, normaalgesproken, niet naar de kapper of bakker aan de andere kant van het land) of is Nederland jouw markt? Of kunnen jouw afnemers ook in het buitenland wonen? Breng je concurrenten in kaart; wie zijn de belangrijkste? Op welke vlak concurreren jullie? Wat zijn de sterke (en zwakke) punten van jouw concurrenten? Welke trends en ontwikkelingen zijn voor jou interessant? Denk aan de vergrijzing of dat we vaker en meer thuiswerken tegenwoordig.

Extern gehad? Kijk dan naar intern, oftewel jouw bedrijf
Welke unieke producten en diensten bied je aan? Wat zijn je kernwaarden? Wat gaat supergoed en wat gaat wat minder? Welke kant wil je op met jouw bedrijf? Waarmee onderscheid jouw bedrijf zich van al die andere spelers in de markt? Welke producten zorgen voor de meeste omzet? Hoe heb je marketing binnen je bedrijf geregeld? Welke bedrijfsdoelstellingen zijn er?

Breng alles samen in een SWOT. Wat zijn de sterke en zwakke kanten, en wat zijn de kansen en bedreigingen van jouw bedrijf?

2. STEL JE MARKETINGDOELEN
Marketing is geen doel op zich. Je zet marketing in om jouw ondernemersdoelen te behalen. Dus vertel; wat moet met jouw marketingactiviteiten bereikt worden zodat jij je ondernemersdoelen gaat behalen? Maak het meten en evalueren van jouw doelen makkelijk voor jezelf door nu – aan de voorkant – jouw doelen SMART te formuleren.

3. AAN DE SLAG MET JOUW MARKETINGSTRATEGIE
Doelgroep
Je verkoopt niets zonder klanten. Dus breng hier je doelgroep in kaart. Hoe koopt jouw doelgroep je product of dienst? (Online? Of in de winkel? Welke winkel? – hebben zij daar hulp bij nodig of kunnen ze het eenvoudig zelf aanschaffen). Hoe (en wie, is de koper en de gebruiker dezelfde persoon?) gebruikt jouw doelgroep jouw product of dienst? Heb je één duidelijke doelgroep of kun je daarbinnen nog segmenten aanbrengen? Hoe positioneer jij je product of dienst voor deze doelgroep(en)?

Jouw unieke marketingmix
In een volledig marketingplan kom jouw marketingmix terug. In dit hoofdstuk ga jij alle p’s benoemen en je strategie per -p- bepalen. De keuzes die jij maakt komen hier terug in je marketingplan.

Product – Breng je assortiment in kaart. Welke producten verkoop je? En welke producten verkopen het beste? Wat zijn je plannen met jouw assortiment; hoe ga je het verder ontwikkelen? Ga je meer van hetzelfde verkopen of je assortiment in de breedte uitbreiden? Denk bij product ook aan je verpakking, de branding van je product en hoe je je continue blijft onderscheiden. Kun je bijvoorbeeld door het uitbreiden van je service voor- tijdens- en na- de aankoop het succes van jouw bedrijf vergroten?

Prijs – Welke prijs moet je voor je product vragen? Is het luxe of richt je je juist op de budget markt? Geef je korting? Heb je een abonnement? Werk je met een strippenkaart? Wanneer heb je voor het laatste je prijzen verhoogd?

Promotie – Wat is jouw belangrijkste boodschap richting je klant? Hoe ga je die vertellen? Welke middelen ga je inzetten? Waar ga je je product promoten? Maak een marketingcommunicatieplan waarin je alle online en offline instrumenten die je in gaat zetten zo goed mogelijk op elkaar afstemt.

Plaats – Hoe krijg jij je producten bij de klant? Alleen offline of juist alleen online? Alleen in je eigen winkel of webshop of maak je gebruik van andere verkopers? Hoe combineer je offline en online verkoop?

4. AAN DE SLAG & EVALUEREN
Ja, hoe je je marketingplan gaat implementeren en evalueren omschrijf je ook in het plan zelf. Maak een actieplan (SMART) voor alle hierboven beschreven P’s. Geef daarbij gelijk aan wie met welke actie aan de slag gaat. Onderneem je alleen? Welke elementen ga je dan wellicht uitbesteden? Omschrijf het in je plan. Hang er ook een tijdsplanning aan. Dit zorgt ervoor dat je gefocust blijft en naar een stip op de horizon kunt werken. Benoem je budget. Kun je met dit budget al je plannen waarmaken? Of zul je moeten prioriteren? Hoe ga je meten en bijsturen? Plan momenten in het jaar (en zet ze gelijk in je agenda) waarop je het marketingplan dat je nu maakt er weer eens bij pakt en evalueert.

Een marketingplan maken?
Ja, het is even wat werk.

Ik kan niet ontkennen dat het schrijven van je marketingplan je tijd gaat kosten. Maar onthoud: het is alle tijd dubbel en dwars waard. Nooit meer zomaar wat doen, maar gericht aan de slag met jouw marketingacties. Het gaat je helpen je zichtbaarheid te vergroten, de juiste klanten aan te trekken en jouw bedrijf te laten groeien. Doen dus.

 

SAMEN JOUW MARKETINGPLAN MAKEN!

Geen tijd om zelf je marketingplan te maken? Weet je nog steeds niet waar je moet beginnen? Heb je behoefte aan een frisse blik van buitenaf op de plannen die je hebt gemaakt? Geen paniek, ik ben er voor je!