Je website is misschien ook wel voor jou, net zoals voor velen, je digitale visitekaartje. Je presenteert er netjes wie je bent, wat je doet en waarom al die bezoekers vooral met jou zaken moeten doen. Wel fijn wanneer al die bezoekers dan eerst de weg naar je weten te vinden. Ze komen helaas niet vanzelf. Ik heb vijf tips voor je op een rijtje gezet om meer verkeer naar je website of webshop te trekken.
Nog een gratis tip vooraf: ga niet als een gek aan alle knoppen draaien, kies gericht één of twee tips waar je mee aan de slag gaat. Optimaliseer die twee voor de volle 100% en kijk dan verder. Dat levert je meer op dan overal een beetje…
1. SEO of misschien wel SEA
Doe zoekwoordenonderzoek en optimaliseer je website met de juiste zoekwoorden. Schrijf blogs, maak content over onderwerpen waar je doelgroep naar opzoek is.
Bezoek aan je website nog een extra zetje geven? Ga dan voor SEA. Let op, dit is betaald. SEA is -kort door de bocht- adverteren in Google en kan, met de juiste zoekwoorden, zorgen voor een flinke stroom bezoekers.
2. Social Media
Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, TikTok; ben aanwezig op de kanalen die bij jouw doelgroep passen. En dan nog is je website in de bio opnemen niet voldoende. Maak mooie content en verwijs je volgers actief op je website en alle interessante content die je daar hebt.
En hoe kun jij kanalen van anderen gebruiken? Laat daar je expertise zien, shout-outs etc. om publiek naar jouw kanalen te krijgen zodat jij ze kunt verleiden je website te bezoeken.
3. E-mailmarketing
Start een e-maillijst en ga mailen. Zorg voor een fijne mix tussen verkoop (hallo herhalingsaankopen!) en inhoudelijke content (hallo deskundigheid!) om je lezers keer op keer te boeien. Ben je al iets langer bezig? Ga dan segmenteren. Zo kun je iedereen in je mailbestand voorzien van relevante content wat de kans op bezoek aan jouw website of shop verhoogd.
4. Ga bloggen (of vloggen)
Maak kwalitatieve blogs met mooie content, een infographic, video of instructie (rijke content) om er voor te zorgen dat jij opvalt en je lezers vast en zeker nog eens bij je terugkomen. Optimaliseer je blogs voor SEO en deel je blogs overal waar je kunt.
Kun je je blog ergens anders publiceren? Doen! Ga gastbloggen. Hiermee werk je gelijk aan je linkbuilding (ja, telt mee voor je SEO resultaten – check mijn blog voor meer info) en bereik je nieuw publiek dat, wanneer je blog interessant is, vast en zeker jouw website gaat bezoeken.
5. Online platforms & nieuwssites
FB-pagina’s over jouw vakgebied, nieuwswebsites bij jou in de buurt, ondernemersnetwerken; er zijn veel mogelijkheden waar jij geregeld een berichtje kunt plaatsen. Breng ze in kaart en benut ze.