Lees blogs, luister naar Podcasts, bekijk vlogs, duik in Pinterest, abonneer je op relevante nieuwsbrieven, volg online trainingen en workshops, lees een boek, Google, kijk een documentaire, praat met andere ondernemers en houd gewoonweg je oren en ogen open…
Voor alle ondernemers
In welke branche je ook ondernemer bent, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen én buiten je vakgebied. Kijk alleen al terug naar alle ontwikkelingen van het afgelopen jaar (massaal thuiswerken, online vergaderen, op afspraak winkelen, online shoppen, vakantie in eigen land etc. etc.) en hoe die van invloed zijn op ons leven.
Spot trends vanaf je eigen bank:
1️⃣ Zet een kop koffie of thee, pak je tablet, laptop of mobiel, zak onderuit op de bank en open Google of YouTube (of een ander kanaal, denk aan zoeken met de juiste hashtags). Zoek op trends binnen jouw vakgebied, maar ook maatschappelijke trends of trends in consumentengedrag en wat dacht je van trends op het gebied van online?
2️⃣ Maak een lijstje van relevante trends die je tegenkomt. Sla niks over. Je hoeft echt niet direct overal een antwoord op te hebben. Maar door je eigen lijstje op te stellen, heb jij ze scherper op je vizier. Heb je niet nu gelijk een idee komt het wellicht later wanneer in gesprek bent met iemand, buiten bent of onder douche staat…
3️⃣ Pak je lijstje er zo nu en dan eens bij. Het zijn allemaal kansen. Wellicht valt er op een gegeven moment een kwartje en kun je, met een simpele aanpassing van je product of dienst, inspelen op een ontwikkeling of trend. Of misschien verzin je wel iets helemaal nieuws om toe te voegen aan je assortiment.
Echt, al is het maar een half uurtje, verdiep je in trends & ontwikkelingen die je volgend jaar tegen kunt komen. Dan weet je wat je kunt verwachten, kun je je voorbereiden en straks je kansen pakken (denk aan: maak relevante content, tweak je product zodat het past binnen de trends, denk aan een nieuw of ander verkoopkanaal)! 🔥
Let’s go, word je eigen trendwatcher! 👁️🗨️🌈
P.S. Wist je trouwens dat ’trends & ontwikkelingen’ ook een belangrijk onderdeel vormen van jouw marketingplan?