Social media voor ondernemers

Je hebt een mooie website, een blog, Facebookpagina, Instagram account, Google mijn bedrijf vermelding, LinkedIn bedrijfspagina en wellicht doe je ook nog aan TikTok en Twitter? Misschien neem je zo nu en dan ook nog een Podcast of Webinar op. Kortom, er gaan heel wat uren zitten in je online aanwezigheid. Uren waarin je ook gewoon geld kunt verdienen.

Ondernemer kies gericht je social media kanalen
Laat je niet gek maken door wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Kies voor, naast het bijhouden van je website (je online visitekaartje, daar kun je niet omheen) en blog of podcast, voor het actief werken met 1 of 2 social mediakanalen. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat je eigen voorkeur niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt er voor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder  inspiratie – volhoudt.

Maak unieke content
Maak voor deze twee kanalen unieke content. De frequentie bepaal je zelf. Ben daarin realistisch; nu zit je misschien barstensvol leuke content ideeën, maar hoe zit dat over een half jaar? Kies voor een frequentie die je waar kunt maken en ook op de lange termijn vol kunt houden. Liever 1x per week inhoudelijke en kwalitatieve content dan dagelijks lege content. Bekijk hier meer tips voor jouw contentmarketingplan.

Ondernemen & social media strategie
Omdat je naast ondernemer ook niet nog eens als online marketeer aan de slag wilt binnen je eigen bedrijf raad ik je aan te werken vanuit een social media strategie. Met een strategie weet je zeker dat je consequent aan het bouwen bent aan je online zichtbaarheid in plaats van te schieten met losse flodders. En het bespaart je tijd. Je kunt doelgericht met je social media aan de slag. In je social media strategie omschrijf je jouw ideale klant (persona) voor wie je content gaat maken, geef je aan wat je doelen zijn en voor welke contentrubrieken (het werken met rubrieken maakt je het leven als ondernemer een stuk makkelijker) je kiest aangevuld met een contentplanning.

Nee, het hoeft geen mega dik plan te worden. Ik wil je juist vooral adviseren dit beknopt te houden, boven je bureau te hangen, zodat je er keer op keer naar kunt kijken en effectief en constructief met je social media aan de slag kunt gaan.

Content doorplaatsen
Mag ik dan echt maar aan de slag met twee social media kanalen? Nou, laten we voorop stellen dat je zelf de baas bent en dus zelf een keuze maakt voor het aantal kanalen. Maar je kunt je tijd maar één keer besteden, dus ik adviseer je een keuze te maken voor 1-2 social media kanalen waarvoor je nieuwe unieke content gaat maken. En waarop je actief aan de slag gaat om er alles uit te halen. Je schrijft je social media strategie voor die kanalen. Daar ligt je focus en die moeten je helpen je marketingdoelstellingen te behalen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de content die je voor die twee kanalen maakt doorplaatsen op andere kanalen zodat je ze niet helemaal links laat liggen en daar wel zichtbaar bent. Maar je ontwikkelt niets nieuws voor die kanalen.

Social media resultaten meten

Website resultaten meten
Instagram resultaten meten
Social media resultaten meten

Wanneer ik, in mijn netwerk, eens rondvraag zijn er toch maar bar weinig die structureel ‘meten’ van wat ze allemaal aan het doen zijn. “Google analytics; wel geïnstalleerd, maar kijk er nooit naar” heb ik heel wat keren voorbij horen komen. Zonde, want het meten van je website en je social media resultaten, levert je heel veel op. Ik pleit voor meten; hoe groot of hoe klein je ook bent.

Website statistieken

Voor wat betreft je website biedt Google Analytics inzicht in verschillende statistieken. Dan gaat het niet alleen over bezoekersaantallen. Want ook al zijn dat er nog niet zo veel, je kan exact zien hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen (van je net verstuurde nieuwsbrief of je social media post) welke pagina’s ze bekijken of waar ze juist afhaken. Hoe lang ze op een pagina blijven, hoe veel pagina’s ze per bezoek bekijken. Informatie die je waardevolle input levert over waar en hoe je je website verder kunt optimaliseren.

En wist je dat je echt niet keer op keer in Google Analytics hoeft in te loggen, maar je eenvoudig zelf een online dashboard kunt maken in Google Data Studio? Je kunt binnen Google Data Studio zelfs templates gebruiken om je gegevens weer te geven. Stel in dat je elke maand je cijfers in je mailbox wilt ontvangen et voilà, geen gestoei met Google Analytics, wel op de hoogte van je laatste webstatistieken!

Social media resultaten meten

Naast je website kun je ook eenvoudig je social media resultaten meten. Wat werkt voor mijn product of dienst bij mijn doelgroep. Wanneer je op structurele basis je social media onder de loep neemt, levert het je praktische inzichten die je kunt gebruiken om je strategie aan te scherpen. Heb je geen strategie; dan toch is het fijn om onderbouwd te zien wat werkt en wat niet. Zo kun je gericht je posts gaan opstellen en je likes en followers vergroten.

Deze tools zijn niet nieuw en ken je misschien al maar probeer van ‘kennen’ naar ‘gebruiken’ te gaan en laat ze je helpen jouw online activiteiten te optimaliseren.

Voor je website statistiekenhttps://analytics.google.com/
Of ga aan de slag met Google Data Studio: https://datastudio.google.com/

Voor je social media resultaten:
Je Twitter-account: https://analytics.twitter.com/about
Je Facebook-account: https://analytics.facebook.com/

Heb je een zakelijke Instagram account: dan kun je in de app je statistieken bekijken. Heb je geen zakelijk account; scroll dan door je overzicht met posts en bekijk de posts met de meeste reacties & likes. Waarom scoren deze beter dan de rest? Kun je meer van dat soort posts bedenken?

Kortom, ik ben voor ‘meten’. Het meten van je resultaten is niet ingewikkeld en hoeft niet veel tijd te kosten. En al doet dat het wel, wanneer je op basis van je uitkomsten gericht een volgende succesvolle tweet of nieuwe post opstelt, is het alle tijd waard geweest.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag