SEO is meer dan een paar zoekwoorden

Voordat je uren en uren gaat stoppen in zoekwoordenonderzoek en het verwerken van zoekwoorden in je webteksten, kan ik je vertellen: SEO is meer dan een paar zoekwoordenJouw positie in de zoekresultaten van SEO wordt op basis van heel veel factoren bepaald. Grofweg kun je ze in drie categorieën indelen, dit zijn namelijk…⁠

• Autoriteit⁠ 💡⁠

Google geeft alle websites continue een autoriteits-score. Deze score komt o.a. tot stand op basis van link building. Linkt een relevante website met een hoge autoriteitsscore naar jouw website, dan draagt dit bij aan jouw score. Maar je kunt je voorstellen dat bijv. de tijd dat mensen doorbrengen op jouw website voor Google ook iets zegt over de waarde die je te bieden hebt dus meetelt in jouw autoriteitsscore. ⁠

• Techniek ⁠🔧⁠

Hoe snel je pagina’s laden, de werking van je mobiele website, het aantal foutieve (doodlopende) linkjes (maak dus altijd een re-direct); zomaar een aantal factoren – er zijn er veel meer – die van invloed zijn op SEO. Loop dus zeker een keer in de zoveel tijd je website eens door (met je webbouwer). Check je website op foutieve linkjes, heb je veel grote foto’s op je website, kijk welke je kunt verkleinen, hoe werkt je mobiele website. ⁠

• Content⁠ 🖊️⁠

Content is het onderdeel waar we zelf redelijk eenvoudig mee aan de slag kunnen/ invloed op hebben. Hier gaat het om de zoekwoorden, meta descriptions, alt-tags, H1 t/m H6 koppen etc. etc. Maar vooral gewoon fijne, aansprekende en begrijpelijke teksten schrijven. Niks forceren, want daar worden Google en je lezer niet blij van.⁠

En nee, dit is niet allemaal even makkelijk. Misschien kun je het e.e.a. zelf checken met behulp van onderstaande linkjes of Google (er zijn heel veel gratis checkers te vinden). Of schakel de hulp in van je webbouwer. Zo nu en dan een APK voor je website kan nooit kwaad. ⁠

Paar handige linkjes om je op weg te helpen:⁠
brokenlinkcheck.com
highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/⁠
yoast.com/research/real-time-content-analysis/⁠
+ Google Analytics + Google Search Console⁠

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg

Doelen halen

Volgend jaar betere resultaten?⁠
Ja, toch! Daar gaan we toch voor?⁠

Ga dan niet op de automatische piloot verder, maar denk na over je marketingactiviteiten voor het nieuwe jaar. ⁠

Kijk bijvoorbeeld eens naar je resultaten; welk kanaal of welke actie heeft dit jaar voor de meeste omzet (meeste klanten, meeste offerte aanvragen) gezorgd? Is het social media of toch je ijzersterke maandelijkse digitale nieuwsbrief? En wat werkte juist niet voor je? ⁠

Welke doelen heb je voor 2022 gesteld? Hoe ga je die behalen? Welke marketingacties moet je daarvoor inzetten? Ga je je richten op het vergroten van je zichtbaarheid en nieuwe klanten aantrekken? Van incidentele klanten vaste klanten maken? Of proberen meer omzet te halen uit je bestaande klanten? ⁠

Samenvatting: je wilt knallen toch volgend jaar?⁠
Ga dan ook je marketing anders aanpakken. ⁠

Sparren? Boek je marketingkoffie! ⁠
Stuur me een DM en we plannen jouw 1-op-1 adviesgesprek nog dit jaar zodat jij volgend jaar het verschil kunt maken!

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Je eigen dashboard maken in Google Data Studio

Eigen dashboard maken in Google Data Studio

Met een simpele klik een mooi
Google Data Studio dashboard

Laten we eerlijk zijn, Google Analytics, is niet voor iedereen altijd de meest gebruiksvriendelijke of overzichtelijke tool. Zo probeer ik regelmatig mijn opdrachtgevers mee te nemen in de websitestatistieken. Van het simpel inzicht geven in de bezoekersaantallen tot het bekijken van de scroll diepte op een bepaalde pagina. Ik wil dan toch graag laten zien dat wat we samen doen effect heeft (of niet, bewijs dat we het over een andere boeg moeten gooien). Meten is weten, toch?

Omdat Google Analytics dan niet altijd het meest handig en overzichtelijk is (het boven water toveren van specifieke cijfers vraagt nog al wel wat kliks). En wat is er mooier dan je eigen dashboard te maken? Sinds kort werk ik met Google Data Studio. Een tool, gekoppeld aan analytics, waarin je geautomatiseerde dashboards kunt maken. Ook nog eens helemaal in je eigen huisstijl. Handig wanneer je bepaalde cijfers met enige regelmaat wilt delen met je collega’s (collega’s die minder thuis zijn in Analytics) of wanneer je zelf specifieke cijfers wilt volgen.

Data & style

Het is plug en play. Log in met je Google Account. Koppel je Google Analytics aan Google Data Studio en je kunt van start. Je hebt verschillende opties; je kunt starten met een leeg canvas of je kunt aan de slag met verschillende templates. Net wat je handig vindt.

In een leeg canvas kun je eenvoudig grafieken en tabellen toevoegen (sleep ze op het canvas), rechts in het scherm (DATA) geef je aan welke data/cijfers je wilt weergeven et voilà, het begin is gemaakt. Zo kun je stap voor stap je eigen dashboard maken. Dit kan zelfs helemaal in lijn met jouw huisstijl. Met (STYLE) ook rechts in het scherm kun je elke tabel en grafiek opmaken (o.a. lettertype en kleuren aanpassen). Daarnaast kun afbeeldingen (bijvoorbeeld je logo) invoegen en met de teksteditor je eigen teksten toevoegen. Zo kun je je dashboard helemaal inrichten en opmaken zoals jij het wilt hebben.

Welke cijfers plaats je in jouw online dashboard?

Je kunt je dasboard in Google Data Studio helemaal vanaf scratch af aan zelf bouwen. Dus ook zelf selecteren welke cijfers je in je dashboard opneemt. Om te beginnen zou ik het niet te ingewikkeld maken. Het blijven cijfers en het moet wel leuk blijven. Dus start bijvoorbeeld met:

  • Het aantal sessies
  • Het aantal gebruikers
  • Het aantal nieuwe gebruikers
  • De gemiddelde sessieduur
  • Het aantal pagina’s per sessie
  • Bouncepercentage
  • Kanalen – fijn om te weten via welk kanaal de bezoekers bij je terecht zijn gekomen
  • De best bezochte pagina’s.

Bekijk hier de opbouw van mijn online dashboard. Je ziet precies welke diagrammen, statistieken en dimensies ik heb gebruikt. Handig om je eigen dashboard in te stellen.  

Automatisch periodiek je dashboard verzenden

Het dashboard werkt realtime. Ook al heb je een oude link, je kunt altijd een actuele periode selecteren en de gewenste cijfers worden voor je opgehaald. Maar een functionaliteit die ik graag gebruik, is het automatisch verzenden. Je geeft e-mailadressen op en stelt in wanneer je het dashboard (periodiek) wilt verzenden en ‘klaar is Kees’. Wat mij betreft handig, zo kun je collega’s, klanten of wie dan ook, automatisch elke maand een update geven van de belangrijkste website statistieken. Of kun je wekelijks bijhouden hoe groot de impact is van jullie social media inspanningen zonder dat je daar elke keer tijd aan kwijt bent. Het is eenmalig een dashboard inrichten en daarna niet meer.

Met Google Datastudio is het net wat jij wanneer wilt ontvangen of delen. Je richt het dashboard zelf naar wens in, stelt ontvangers en een verzendmoment in en je hebt er verder geen omkijken meer naar. Top, toch?

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Online vindbaarheid verbeteren

We kunnen niet meer zonder online. Een mooie volledige online presentatie is belangrijk om o.a. gevonden te worden door je doelgroep. Want veel zoektochten beginnen nou eenmaal online. Je online vindbaarheid verbeteren is de laatste jaren heel belangrijk. 

De beste schilder in de omgeving, een leuk cadeautje voor een vriendin, iemand in de omgeving die me kan helpen met SEO; wat we ook zoeken, onze zoektocht begint vaak online. Websites bezoeken, reviews lezen, foto’s kijken, de locatie bekijken in Google Maps, social media profielen opzoeken; alles om – thuis aan de keukentafel – al een zo goed mogelijk beeld te vormen van een product- of dienstverlener. Vaak wordt op dat moment aan diezelfde keukentafel besloten om wel of niet contact op te nemen, die winkel te bezoeken of een offerte op te vragen. Belangrijk dus om online vindbaar én zichtbaar te zijn. 

Zorg dat jouw je doelgroep je in ieder geval hier kan vinden:

1. Je online visitekaartje: jouw website
Zorg voor een actuele, verzorgde en aantrekkelijke website. Zorg dat je website een uitnodigende presentatie is van wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Beozekers van jouw website zijn opzoek naar een klik; dus maak je website persoonlijk, stel jezelf en je team uitgebreid voor, vertel waar je voor staat, wat je belangrijk vindt in je werk, deel je ervaring of een leuke anekdote. Vertel je verhaal niet alleen met tekst, maar zorg voor beleving op je website door met beeld te werken. Ga voor mooie foto’s van jouw locatie of foto’s waarop je aan het werk bent. En denk ook aan video; jezelf voorstellen of een korte rondleiding op locatie kan ook mooi in een video.

Denk bij alles wat je op je website plaatst aan jouw doelgroep. Jij weet als geen ander welke vragen je doelgroep heeft, zorg dat je de antwoorden op deze vragen op je website terug laat komen. Plaats daarnaast ook reviews op je website. Naast een verzorgde website geeft dit vertrouwen.

Vergeet daarnaast ook niet je contactgegevens op een logische plek terug te laten komen zodat bezoekers je met één klik een mail kunnen sturen of je telefoonnummer bij de hand hebben.

2. Social media
Iedereen ‘zit’ tegenwoordig wel op meerdere social media. Jouw doelgroep dus ook. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook voor social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat vooral die laatste niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt ervoor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder  inspiratie – volhoudt.

Welk social media kanaal je ook kiest, verdiep je erin en maak er goed gebruik van. Maak aantrekkelijke en waardevolle content, laat met vaste regelmaat van je horen, gebruik eigen foto’s en video’s en gebruik hashtags. Daarnaast zijn het ‘social’ media kanalen, dus post niet alleen wat jij te vertellen hebt. Reageer op reacties op jouw post, reageer op andere posts, volg anderen accounts, deel likes uit. Ga actief aan de slag met jouw social media kanaal dan haal je er uiteindelijk het meeste uit.

Tip: zoek ook op social media de verbinding op met andere accounts om je bereik te vergroten. Probeer bijvoorbeeld ook nieuws te delen via de Facebook-pagina van het dorp, wijk of stad. Of organiseer samen met een ander relevant account een actie op social media om nieuw publiek te bereiken. Denk aan pagina’s die je doelgroep volgt en probeer daar in beeld te komen.

3. Google mijn bedrijf
De start van een online zoektocht begint in bijna alle gevallen in Google. En jij wilt natuurlijk gevonden worden in Google wanneer jouw doelgroep iemand zoekt zoals jij  + plaatsnaam waar jij actief bent (in mijn geval: marketing + den bosch). Vergroot en verbeter je lokale vindbaarheid in Google (en je online zichtbaarheid) door een gratis ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel aan te maken.

Google mijn bedrijf

 Een Google Mijn bedrijf profiel aanmaken is niet ingewikkeld en echt heel waardevol. Het is een extra vermelding in de zoekresultaten van Google. Maar dan rechts in het scherm, bovenaan. Geen strijd om plek 1, 2 of 3 in de zoekresultaten, maar een uitgebreide vermelding aan de rechterkant van het scherm. Je kunt je voorstellen dat een compleet profiel heel wat kliks naar jouw website op kan leveren.

Je vraagt een profiel eenvoudig online aan en kunt dit zelf vullen met praktische informatie voor jouw doelgroep; van contactgegevens tot openingstijden, foto’s, updates over jouw diensten en je kunt hier reviews verzamelen.

Wil je na het lezen van deze drie tips nog meer stappen zetten om jouw online zichtbaarheid te vergroten? Bekijk dan eens de Maak het jezelf makkelijk marketing poster / online versie. Deze poster helpt je offline en online met elkaar te verbinden zodat je overal herkenbaar bent en één verhaal vertelt. Doe je dit keer op keer consistent dan vergroot je doelgericht jouw online vindbaarheid & zichtbaarheid.

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Je online zichtbaarheid vergroten

“Te zien, met onze ogen waar te nemen = zichtbaarheid”


Mijn tips voor het vergroten van je offline + online zichtbaarheid:⁠

1. Werk aan je herkenbaarheid⁠
Je hebt niet voor niets een huisstijl. Zet ‘m consequent in! Gebruik je huisstijlkleuren, lettertypes, favoriete beelden, woorden & emoticons. ⁠

2. Vergeet offline niet – ga voor de mix!⁠
Voor mij draait het om de mix tussen on- en offline. Ook offline moet je voldoende zichtbaar zijn. Ik stuur mijn (potentiële) opdrachtgevers regelmatig een kaartje. Uiteraard in mijn opvallende huisstijlkleuren. Verstuur jij regelmatig dingen per post: sluit dat dan voor 100% aan op jouw huisstijl. Denk aan de enveloppe, sluitsticker, offertepapier, opmaak van je factuur tot en met het briefje waar jij je boodschap op hebt geschreven. Heb je een werkplek buitenshuis? Hoe is jouw zichtbaarheid daar? Hangt er een bord op de gevel? Heb jij je flyer ook in het folderrek zitten? Staat jouw stoepbord buiten? ⁠

3. Kijk eens rond⁠
Welke mogelijkheden heb jij in je omgeving? Waar zit jouw doelgroep? Misschien is een advertentie in de wijkkrant of poster op het prikbord in het buurthuis (waar elke week allerlei activiteiten plaatsvinden en jij misschien niet, maar jouw doelgroep wellicht wel komt) helemaal geen verkeerd idee. ⁠

4. Wie kan jou helpen⁠
Vaak willen we onze zichtbaarheid vergroten met als doel nieuw publiek aan te trekken. Blijf dan niet binnen je eigen cirkeltje hangen. Wie kan jou helpen? Misschien kun je als lokale ondernemer eens wat delen (inhoudelijke tips om buurtgenoten te helpen, zegt niemand ‘nee’ tegen) op de FB-pagina van jouw woonplaats. Of een bericht verzorgen in de digitale nieuwsbrief het buurthuis of de bibliotheek in het dorp? Werk samen met andere ondernemers. Deel elkaars content.⁠

5. Blijf bij jezelf⁠
Belangrijkste is blijf bij jezelf. Ga niet ineens ansichtkaarten versturen omdat ik dat doe. Kies jouw manier. Dan is het makkelijk (en ik ben er om het makkelijk voor je te maken), leuk en houd je het, het aller-langst vol. En dat is wat je wilt. Want zichtbaarheid creëer je niet in een dag. Het kost je tijd & dan kan het maar beter leuk zijn! ⁠

Marketing voor beginners

Easy peasy lemon squeezy

marketing voor beginners

Ik maak marketing graag makkelijk voor je. Of je nou een beginner bent in het ondernemersvak of al even bezig bent, je bedrijf runnen kost al tijd genoeg, dus laten we marketing vooral niet te moeilijk maken. En ik geloof dat dat kan. Makkelijke marketing of marketing voor beginners; hoe je het ook wilt noemen, ik help je graag opweg met een paar tips.

 

1. Blijf dichtbij jezelf

Ik ga er vanuit dat je je bedrijf bent begonnen omdat je ergens in gelooft, een droom hebt en je op een missie bent. Het waarmaken van die droom is vaak een jarenplan.

Knip je droom op in doelen. Zie het als tussenstappen die je moet zetten om je droom te realiseren. Misschien is het zelfs wel nodig om je doelen weer op te knippen in concrete acties om zo gericht aan jouw droom te werken.

Maak het jezelf makkelijk marketing poster - invullen
Dromen, doelen, acties
Je zet als ondernemer marketing in om jouw ondernemersdroom waar te maken. Om dit consistent en succesvol te doen, tijdens al die jaren dat jij aan je droom werkt, is het belangrijk het makkelijk voor jezelf te maken en dichtbij jezelf te blijven. Dan is de kans het grootst dat jij het vol blijft houden.

Kies geen ingewikkelde strategie wanneer je toch al weet dat je het niet vol gaat houden. Kies voor social media die je leuk vindt om bij te houden. Begin niet aan een blog wanneer je niet van schrijven houdt. Ga vloggen wanneer je graag voor de camera staat. Zet marketing in op jouw manier. Uniek, authentiek & eigen.

“Marketing voor beginners. Maak het jezelf makkelijk. Blijf dichtbij jezelf. Dan komt groei en succes vanzelf”

2. Marketing (mix) voor beginners

Ken je de p’s? Je hebt er vast wel eens van gehoord. Er zijn er tegenwoordig wel zeven, maar ik houd het vaak bij de oorspronkelijke vier: product, prijs, plaats, promotie.

De marketing p’s gaan al way back. Ze bestaan al zo lang, maar ik blijf het een prettige manier vinden om ondernemers op weg te helpen met marketing. Ik denk dat het een handige invuloefening is om je producten even op hoofdlijnen na te lopen. Gewoon een simpele check of je aan alles gedacht hebt. Of alles nog klopt. ⁠

Alsjeblieft, een paar vragen per P om je op weg te helpen er invulling aan te geven:⁠


🅿️ Product⁠

Lever je een product of dienst? Fysiek of digitaal? Wat is de wow-factor van jouw product of dienst? Waarom moet iedereen dit kopen?⁠ Met welke redenen koopt jouw doelgroep dit product? Is het iets alledaags of luxe? Verkrijgbaar in meerdere kleuren en/of varianten? Welke vergelijkbare producten zijn er op de markt?


🅿️ Prijs⁠

Wat is de prijs van mijn product? Wat is de waarde van mijn product voor de klant? Werk ik met een vaste prijs of heb ik een variabel tarief? Werk ik met strippenkaarten of met abonnementen? Geef ik korting? En wat is mijn eigen marge eigenlijk?⁠ Hoe zit mijn verdienmodel in elkaar?

🅿️ Plaats⁠

Waar winkelt mijn doelgroep eigenlijk? Shopt mijn doelgroep online? En waar dan? Verkoop ik via Bol.com of een eigen webshop? Ga ik voor exclusief verkrijgbaar of kun je mijn product juist overal vinden? Verkoop ik via Instagram of Facebook?⁠ In welke winkel wil je liggen? Welke plek in het schap wil je innemen? Ligt jouw product bij de kassa of ergens achterin de winkel?

🅿️ Promotie

Wie is mijn doelgroep? (Tip: maak een moodboard) Op welke social media zit mijn doelgroep? Welke kanalen gebruik ik zelf graag? Welke unieke boodschap ga ik gebruiken? Hoe ga ik mijn product lanceren? Ga ik adverteren? Waar dan? Welke actie past goed bij mij? Wat doen anderen? Val ik wel genoeg op? ⁠Wat doe ik offline? Wat doe ik online?

Marketingmix
Unieke marketingmix

 3. Begin met een makkelijk marketingplan

Om te voorkomen dat je zomaar wat gaat doen, raad ik je aan jouw marketingplan te schrijven. Nee, dit hoeft echt geen dik plan te worden. Liever niet zelfs. Houd het kort, praktisch en actiegericht. Teken, knip en plak; maak het jouw eigen marketingplan.

Wanneer je het opschrijft, kun je verbindingen leggen (wie is je doelgroep, waar shopt jouw doelgroep, ligt jouw product op die plek?) en kun je spieken wanneer het nodig is. Want je droom maak je niet in één dag waar, dus je zult op de lange termijn vast moeten houden aan de juiste koers. Jouw koers. Dan is het fijn wanneer je terug kunt pakken op jouw plannen en ideeën. Zo kun je gericht de juiste stappen zetten en werken aan jouw groei, succes en jouw droom.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw marketingaanpak? Beginner of niet, ga aan de slag met de Maak het jezelf makkelijk marketing poster. Een A2 werkvel waar jij zelf stap voor stap je marketingplan gaan opstellen. Uiteraard met heel veel tips en instructies van mij. Klaar? Hang ‘m op, zodat je af en toe kan spieken. Blijf je zeker op koers & kun je jouw dromen waarmaken.

Maak het jezelf makkelijk marketing posters