Merkwaarden

Visuele communicatie, kort gezegd, beeld (bewegend en stilstaand) wordt steeds belangrijker. Een eigen beeldstrategie op basis van jouw merkwaarden en beeldtaal is tegenwoordig onmisbaar.

Je kunt als ondernemer of als merk niet meer zonder. Het zou, wat mij betreft, een verplicht onderdeel moeten zijn van de brandguide of het huisstijlhandboek. Want een goed beeldbeleid draagt bij aan merkbeleving. Het zorgt er voor dat je consistent communiceert en een duidelijke beeldtaal spreekt. Een goede beeldtaal laat zien wie je bent en waar je voor staat zonder dat je tekst nodig hebt.

Om de juiste beelden bij je merk te selecteren, is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in jouw merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Je moet goed weten wie je bent om dat met het juiste beeld te kunnen vangen. Dus voordat je überhaupt met het zoeken naar beelden kunt beginnen, is het belangrijk eerst wat onderzoek te doen. Zo ook naar jouw merkpersoonlijkheid. Ken je de archetypen van Jung? Daar is een blog op zich over te schrijven, dat doe ik dus niet, dus zoek ze vooral even op. En pak ze er eens bij, bekijk welke archetypen bij jouw organisatie, merk of onderneming passen. Doe dit niet alleen, maar laat ook collega’s (en nog waardevoller: je klanten) archetypes kiezen. Het levert je waardevolle informatie op over hoe jij gezien wordt. Want ben je een Jester, Everyman of Magician? En ben je dat of wil je dat graag zijn?

Wat je doet, hoe je handelt, wat je zegt en laat zien; aan de basis van dit alles staan jouw merkwaarden. Kies ze dus goed. Zo zijn je merkwaarden ook bepalend voor tekst en beeld. Of je kiest voor avontuurlijk, humor, dynamisch, energiek of traditioneel; je kunt je voorstellen dat daar stuk voor stuk andere beelden bij passen. Bijvoorbeeld onderstaande foto’s, allemaal fashion, maar dat de merkpersoonlijkheid van alle drie verschillend is, zie je zo.

Ga dus eerst aan de slag met het benoemen van je merkwaarden en ga stoeien met merkpersoonlijkheden. Zet alles eens overzichtelijk op een rij en ga voorzichtig eens opzoek naar beeld dat aansluit op de waarden die je op papier hebt gezet. Kijk in eerste instantie eens naar compositie, kleurgebruik en sfeer. Het is een eerste oefening, want goed beeld selecteren uit een beeldbank of een fotograaf briefen voor een fotoshoot, doe je uiteraard op basis van meer elementen.