Opvallen
Quote 'be a flamingo in a flock of pigeons'

 

Je hebt ‘m vast al eens eerder gehoord: be a flamingo in a flock of pigeons. En ja, toch? Dat is wat we allemaal willen. Opvallen in de grijze massa, een roze flock of flamingo’s of in een bunch of gele bananen. Maar hoe doe je dat?

Wanneer je anders en uniek wilt zijn, moet je opzoek naar iets dat jou van alle anderen onderscheidt. En dat kan op veel manieren. Een bijzonder assortiment, extreem luxe producten of juist low budget, verkopen via een niet alledaags verkoopkanaal of het bieden van briljante service. Het geheim en succes zit in het relevante verschil dat jij -voor je klanten- maakt ten opzichte van gelijk aanbieders. Wanneer je dat weet en goed weet te presenteren aan jouw klanten, kun je het échte verschil gaan maken.

 

Vind het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf aan de hand van drie stappen:


1. Jouw branche | Kijk om je heen
Kijk eens goed naar jouw branche. Welke relevante aanbieders zijn er in jouw markt en wat doen jullie eigenlijk allemaal hetzelfde. Er zijn altijd zaken die iedereen gelijk aanpakt. Misschien kan het je helpen hier de marketing p’s (product, prijs, plaats, promotie) bij te pakken. Loop ze een voor een eens na; hebben jullie allemaal een gelijk assortiment, ongeveer dezelfde prijsstelling, verkopen jullie via dezelfde kanalen, proberen jullie allemaal klanten te werven via Facebook? Pak eens een aantal concurrenten en kijk eens wat jullie allemaal hetzelfde doen en noteer dat. Want ja, wanneer iedereen voor A kiest, moet jij misschien voor B kiezen om op te vallen!

2. Jouw klant | Unieke klantvraag
Duik eens in jouw klanten (of die van je concurrenten). Waar worden jouw klanten blij van? Waar zijn ze nou echt mee geholpen? Waar zit hun behoefte? Luister naar je klanten (of ga met ze in gesprek, vraag door…). Gemopper of kleine irritaties kunnen al een signaal zijn voor een behoefte die jij op jouw unieke manier in kunt gaan vullen.

3. Jij | Focus op jouw DNA
Onderscheidend vermogen is geen label dat je ergens opplakt. Onderscheidend vermogen is verbonden met het DNA van jouw bedrijf. Het komt van binnenuit, is authentiek en eigen. Bijna niet te kopiëren dus.

Ga opzoek naar jouw unieke DNA. Kijk eens als een buitenstaander naar je bedrijf en probeer unieke eigenschappen te vangen en op te schrijven. Kijk naar de waarden van jouw bedrijf, waar ben jij echt goed in, welke kennis heb jij specifiek in huis, waar krijg je complimenten over (check je recensies!), wat benoemen klanten als reden om bij jou te kopen?

Tip? Kom je er alleen niet uit, vraag eens een aantal klanten om je te helpen. Waarom kopen zij graag bij jou? Waarom zouden zij je aanbevelen aan anderen?

Eureka!
Je hebt nu drie hele waardevolle lijstjes. Leg ze eens naast elkaar en probeer te ontdekken welke behoefte (lijstje 2: de klantbehoefte) jouw concurrenten niet of allemaal op dezelfde wijze invullen. Kijk dan of jij hier op jouw unieke manier invulling aan kunt geven. Je hoeft geen 5 of 10 dingen te hebben, ga opzoek naar dat ene punt waar jij werkelijk het verschil kunt maakt. Het punt dat past bij jouw bedrijf en de waarden van jouw bedrijf. Dat gewoonweg logisch voor je voelt om op te pakken.

En actie!
En nu, communiceren, communiceren en communiceren maar. Vertaal jouw onderscheidend vermogen in meerwaarde voor de klant. Praat niet over containerbegrippen, maar heb het over concrete voordelen voor jouw klant. Maak goed duidelijk wat zij eraan hebben. Keer op keer weer. Blijf je onderscheidend vermogen benoemen en benadrukken in al je marketinguitingen.

Samen aan de slag?

Stoei je met het scherp krijgen van jouw onderscheidend vermogen? Boek dan een marketingkoffie om advies te krijgen op jouw strategische marketingvraag.

Jij zet je eigen koffie, ik breng maatwerk marketingadvies voor je mee.

Lekker zelf doen!

Zelf aan goede marketingbasis leggen? Bestel dan de Maak het jezelf makkelijk marketingposter (€ 18). Van onderscheidend vermogen tot kernwaarden, alles komt voorbij.

Klaar? Hang ‘m op en je hebt overzichtelijk alles op een rij. Succes!