Wie je bent als persoon,
maakt wie je bent als ondernemer.

En zegt dus uiteindelijk weer veel over jouw onderneming. Stel je je formeel of juist informeel op, met wat humor of houd je het liever zakelijk? Logisch dat ik bij een eerste kennismaking dus graag ook wat meer over jou te weten kom. Wie ben je? Wat doe je? Wat vind je belangrijk? Wat zijn jouw kernwaarden? Dit vertelt veel over hoe jij onderneemt en hoe je zaken doet. Belangrijke kernmerken en eigenschappen die centraal komen te staan in alle marketing- en communicatieplannen die we gaan maken. Je kunt immers moeilijk A roepen en naar B handelen. Wat je schrijft en wat je doet moet wel overeenkomen. Anders is de geloofwaardigheid ver te zoeken…

 

Vragen over jou als ondernemer,
jouw onderscheidend vermogen, positionering en concurrenten

Afhankelijk van wat je vraag is, vul ik bovenstaande vragen aan met andere vragen. Wat is het onderscheidend vermogen van jouw onderneming? Wie zijn je belangrijke concurrenten? En wie zijn je belangrijkste stakeholder? Wie is je doelgroep? Wat moet jouw doelgroep zeker over jou weten? Waar sta je over 3 jaar? Wat zijn je ambities?

Kortom, er zijn heel wat vragen te stellen. Dat doe ik niet alleen omdat ik nieuwsgierig naar je ben, maar vooral ook om vanuit de kern, waarbij jij en jouw onderneming centraal staat, het vertrekpunt, de route en eindbestemming te bepalen.

En tja, het lijkt allemaal zo makkelijk. Maar wanneer heb jij je voor het laatst verdiept in je doelgroep? Of gecheckt of jouw onderscheidend vermogen nog wel onderscheidend genoeg is?

Maak binnenkort eens tijd om de kernwaarden en principes van je onderneming op een rijtje te zetten. Mocht je daar een blik van buitenaf bij willen hebben, hoor ik het graag. Schuif ik graag aan om vooral veel vragen te stellen die jou aan het denken zetten.