Hashtags. We kunnen niet meer zonder.
Ondertussen vormen ze al ruim 10 jaar een onderdeel van onze online communicatie.
Maar heb jij de hashtags die je gebruikt wel een kritisch onder de loep genomen?
Nee? Nuttig om te doen, want groei door social media marketing begint met de juiste hashtags!

Denk in zoektermen
Binnen social media kun je aan de hand van hashtags zoeken naar content. Geef jouw post dus de hashtags mee die de inhoud van je post goed omschrijft. Ben wel relevant. Denk daarnaast in zoektermen die jouw doelgroep vaak gebruikt. Door de juiste hashtags aan je post mee te geven, bereik je de juiste mensen.

Maak hashtags van minimaal twee woorden
Mensen zoeken tegenwoordig niet meer op één woord. In de Google zoekbalk worden tegenwoordig hele zinnen ingetypt. De vraag wordt specifieker om zo ook het meest relevante antwoord te krijgen. Dit zien we ook terug bij hashtags. De #holiday zal meer zoekvolume hebben, maar wanneer jij vakanties aanbiedt in Andalusië; is de #holidayandalusia voor jou veel waardevoller. 

Doe hashtag-onderzoek
Je hebt vast een aantal hashtags die je vaak gebruikt en die goed weergeven wat je doet. Voor mij zijn dat #marketing, #contentmarketing en bijvoorbeeld #zzp. Wanneer je, bijvoorbeeld in Instagram, begint met het invoeren van je hashtag, krijg je van Instagram suggesties (voor mij #marketingadvies, #marketingcoaching of #zzplife). Bekijk deze suggesties om tot nieuwe hashtags te komen die je prima kunt gebruiken voor jouw volgende post. Zelf een mindmap maken met als vertrekpunt jouw belangrijkste hashtags óf kijken wat concurrenten doen, zijn natuurlijk ook prima manieren om jouw hashtag collectie uit te breiden.

Maar liefst #30 hashtags
Je kunt op Instagram maar liefst 30 hashtags plaatsen bij je post. Gebruik zo veel mogelijk hashtags om je post bij een zo groot mogelijk publiek onder de aandacht te brengen. Je kunt de hashtags in je post plaatsen, maar ook in de eerste reactie onder je post. Allebei prima. Ook hashtags in je stories tellen mee. 

Zoek de juiste mix
Allemaal algemene hashtags gebruiken met veel hits geeft vaak niet het gewenste resultaat. Alleen maar specifieke hashtags gebruiken met weinig hits brengt je vaak ook niet verder. Ga voor een mix. Gebruik daarin ook regelmatig nieuwe hashtags. Blijf variëren om te voorkomen dat mensen afhaken. Dat zou zonde zijn van al je werk.

Kun je wel wat hulp & inspiratie gebruiken t.a.v. jouw social media marketing en #hashtag-aanpak? Mail mij jouw drie belangrijkste zakelijke hashtags en stuur je mijn tips & suggesties toe om tot de ideale mix te komen. #succes!